ІННОВАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ В ОСВІТІ: СУТНІСТЬ ТА ВЕКТОРИ РОЗВИТКУ

Ключові слова: освітні інновації, інноваційна ініціатива, освіта, вищий навчальний заклад, інноваційне навчання, освітній простір

Анотація

У статті розглянуто сутність понять «інноваційне навчання», «освітні інновації», «освітній простір», «інноваційна ініціатива», об’єкт та предмет вивчення. Визначено структуру життєвого циклу запровадження освітньої інновації. Показано, що основним напрямом освіти країн ЄС являється запровадження векторів інноваційного розвитку Європейського освітнього простору. Доведено, що головна мета інноваційності і інтернаціоналізації полягає у створенні єдиного освітянського простору вищої освіти, що забезпечує високу якість навчального процесу, збільшує конкурентоспроможність і привабливість європейської вищої освіти, сприяє мобільності студентів, полегшує працевлаштування за рахунок рівня підготовки. В статті визначено, що інтеграція в європейський освітній простір потребує вироблення і впровадження нових підходів за умов реформування та модернізації підготовки спеціалістів у вищих навчальних закладах країни. Проаналізовано українську вищу освіту, яка досі суттєво відрізняється від європейської, визначено слабку відповідність вузівської підготовки сучасним потребам економіки й суспільства, слабкий зв’язок закладів вищої освіти (ЗВО) з бізнесом. Визначено, що у сучасній теорії і практиці виховання та навчання домінує орієнтація на особистісну сутність людини, що має пряме відношення до інноваційної педагогіки та дає можливість поступово трансформуватися у систему нових відносин. Виявлено значення інноваційної ініціативи, її склад та характеристику організаційних дій на кожному з етапів інноваційного освітнього процесу. Дослідженнями доведено, що інновації в освіті визнаються не лише як кінцевий продукт застосування будь-якої новизни з метою внесення якісних освітніх змін й отримання економічного‚ соціального‚ науково-технічного‚ екологічного та іншого ефекту, а й як постійне оновлення. Визначено предмет педагогічної інноватики як сукупність системи відносин в освітньому процесі. Довгострокова стратегія модернізації всієї системи вищої освіти повоєнного періоду вимагає вирішення фінансових, матеріально-технічних, кадрових, правових проблем; застосування якісних інноваційних заходів, що передбачає запровадження інноваційних освітянських технологій, які будуть спрямовані на забезпечення якості освіти; гармонізацію з освітнім і дослідницьким законодавством Європейського Союзу; активне використання міжнародної технічної допомоги; розвиток приватної освіти в Україні.

Посилання

Дубасенюк О. А. Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 12–28.

Прокопів Л. М. Інноваційні освітні технології: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ, 2020. С. 8–9.

Пуховська Л. П. та ін. Післядипломна освіта в умовах євроінтеграції: сутність, зміст, технології, готовність до змін : навч. посіб. Київ : Педагогічна думка, 2012. С. 68.

Волошина О. В. Педагогіка інновацій у вищій школі: навч. посіб. Вінниця, 2014. С. 8–12.

Локшина О. І. Стратегія європейського співробітництва у галузі освіти і навчання у 2021–2030 рр. як євроінтеграційний орієнтир для української освіти. Український Педагогічний журнал. 2023. № 4. C. 8–9. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17

Освіта України в умовах воєнного стану: інформаційно-аналітичний збірник / ред. С. Шкарлет. Київ, 2022. С. 33–36.

Державна служба статистики України. URL: https://www.vn.ukrstat.gov.ua/index.php/statistical-information.html#

Шитікова Л. В., Борисенко О. Є. Вплив освітнього рівня підготовки та професійної кваліфікації персоналу на розвиток інноваційного потенціалу та формування товарної політики підприємства. Причорноморські економічні студії. 2020. Випуск 60. С. 17–23.

Пуліна Т. В., Шитікова Л. В., Риженко О. М. Удосконалення системи надання електронних послуг – ключова задача місцевого самоврядування. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 11. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2156-2020.11.4

Пуліна Т. В., Ткачук О.Ю., Вафіна А. О. Розвиток кадрового потенціалу органу публічної служби. Економіка та держава. 2018. № 12. С. 44–49.

Shavkun I. H. et al. Exploring the experience of integrated teaching of the management core courses in a foreign language based on ICT use. Journal of Physics: Conference Series. IOP Publishing, 2021. Т. 1840. № 1. P. 012046.

Gudz P., Shmygol N., Gudz M., Cherniavska O. and Cherniavska Y. (2022). Economy Digitalization in Paradigm of Reproductive Process. In Proceedings of the 5th International Scientific Congress Society of Ambient Intelligence. Volume 1. Р. 67–75. DOI: https://doi.org/10.5220/0011341600003350

Cherep, A. V., Shmyhol N. M., & Butnyk, O. M. (2011). Models and methods of decision making in analysis and audit: textbook. Kyiv: Kondor.

Dubasenyuk O. A. (2014) Innovatsiyi v suchasniy osviti [Innovations in modern education]. Innovaciji v osviti: integhracija nauky i praktyky [Innovations in education: integration of science and practice]. Zhytomyr: Zhytomyr Ivan Franko State University, pp. 12–28. (in Ukrainian)

Prokopiv L. M. (2020) Innovacijni osvitni tekhnologhiji [Innovative educational technologies]. Ivano-Frankivsk, pp. 8–9. (in Ukrainian)

Pukhovsjka L. P. (2012) Pisljadyplomna osvita v umovakh jevrointeghraciji: sutnistj, zmist, tekhnologhiji, ghotovnistj do zmin [Postgraduate education in the conditions of European integration: essence, content, technologies, readiness for changes]. Kyiv: Pedaghoghichna dumka, p. 68. (in Ukrainian)

Voloshyna O. V. (2014) Pedaghoghika innovacij u vyshhij shkoli [Pedagogy of innovations in higher education]. Vinnitsa, pp. 8–12. (in Ukrainian)

Lokshyna O. I. (2023) Strateghija jevropejsjkogho spivrobitnyctva u ghaluzi osvity i navchannja u 2021 – 2030 rr. jak jevrointeghracijnyj orijentyr dlja ukrajinsjkoji osvity [The strategy of European cooperation in the field of education and training in 2021-2030 yy. as a European integration benchmark for Ukrainian education]. Ukrainian Pedagogical (electronic journal), vol. 4, pp. 8–9. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17 (in Ukrainian)

Shkarlet S. (ed.) (2022) Osvita Ukrajiny v umovakh vojennogho stanu [Education of Ukraine under martial law], Kyiv, pp. 33–36. (in Ukrainian)

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrajiny. Retrieved from: https://www.vn.ukrstat.gov.ua/index.php/statistical-information.html# (accessed 19.09.2023) (in Ukrainian)

Shytikova L. V., Borysenko O. Je. Vplyv osvitnjogho rivnja pidghotovky ta profesijnoji kvalifikaciji personalu na formuvannja tovarnoji polityky ta rozvytok innovacijnogho potencialu pidpryjemstva [The influence of the educational level of training and professional qualification of personnel on the formation of product policy and the development of the innovative potential of the enterprise]. Black Sea Economic Studies, vol. 60, pp. 17–23. (in Ukrainian)

Pulina T. V., Shytikova L. V., Ryzhenko O. M. (2020) Udoskonalennia systemy nadannia elektronnykh posluh – kliuchova zadacha mistsevoho samovriaduvannia [Improved data system electronic services are the key task of municipal self-government]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok [State management: refinement and development], № 11. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2156-2020.11.4

Pulina T. V., Tkachuk O. Iu., Vafina A. O. (2018) Rozvytok kadrovoho potentsialu orhanu publichnoi sluzhby [Development of human resources potential public service body]. Ekonomika ta derzhava [The economy is a power], № 12, pp. 44–49

Shavkun, I. H., Dybchynska, Y. S., Yudina, O. V., Bukharina, L. M., Shmygol, N. M., & Shmygol, Y. I. (2021, March). Exploring the experience of integrated teaching of the management core courses in a foreign language based on ICT use. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1840, No. 1, p. 012046). IOP Publishing.

Gudz P., Shmygol N., Gudz M., Cherniavska O. and Cherniavska Y. (2022). Economy Digitalization in Paradigm of Reproductive Process. In Proceedings of the 5th International Scientific Congress Society of Ambient Intelligence. Volume 1. Р. 67–75. DOI: https://doi.org/10.5220/0011341600003350

Cherep, A. V., Shmyhol, N. M., & Butnyk, O. M. (2011). Models and methods of decision making in analysis and audit: textbook. Kyiv: Kondor.

Опубліковано
2024-04-19
Як цитувати
Шитікова, Л., Змикало, О., & Пуліна, Т. (2024). ІННОВАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ В ОСВІТІ: СУТНІСТЬ ТА ВЕКТОРИ РОЗВИТКУ. Управління змінами та інновації, (9), 51-54. https://doi.org/10.32782/CMI/2024-9-10