БАЗОВІ ЗАСАДИ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ОСВІТНЬОЇ СФЕРИ

  • Н.С. Ілляшенко Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка
  • Ю.М. Штика Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-6187-2860
Ключові слова: освітня сфера, розвиток, принципи в освітній сфері, особливості досліджень в освітній сфері, сегментація освітніх послуг

Анотація

Освіта важлива для економічного розвитку, оскільки вона дає людям навички та знання, необхідні для участі в робочій силі та внеску в економіку. Від рівня розвитку освітньої сфери залежить подальший рівень економічного розвитку всієї країни. Проблеми та тенденції функціонування та розвитку освіти розглядались в працях багатьох провідних дослідників. Більшість праць присвячено інноваційному розвитку освіти. Проте в цих працях не подано основні базові засади, які необхідні для соціально-економічного розвитку освітньої сфери України. Таким чином, метою статті є проведення дослідження наявних напрацювань та формування за його результатами основних засад соціально-економічного розвитку освітньої сфери. В роботі представлено ієрархію принципів в сфері освіти. Виокремлено принципи вищого рівня, середнього та нижнього рівні. Принципи вищого рівня є базовими і до них відносяться принцип врахування соціального чинника на всіх етапах навчального процесу, а також принцип виведення на ринок засобів вирішення споживчих проблем, втілених у конкретних послугах. До принципів середнього рівня належать: принцип врахування зовнішніх ефектів, принцип адекватності засобів виробництва і маркетингу постійним змінам попиту. До принципів нижнього рівня відносяться: пропонувати послугу, що повністю відповідає споживчому попиту, орієнтуватися на досягнення кінцевого результату виробничо-збутової діяльності, використовувати принципи програмно-цільового методу та комплексного підходу, інтегрувати стратегію адаптації до мінливого попиту з активним впливом на нього та створювати умови для відтворення попиту, забезпечують постійність інноваційного процесу, що дозволяє орієнтуватися на довгострокову перспективу. Крім того в роботі запропоновано обов’язкове проведення маркетингових досліджень ринку освітніх послуг. Дане дослідження має ряд особливостей, які виявлено у руслі наступних характеристик: специфічні напрями дослідження, особливості об’єкта дослідження, необхідність проведення попередніх досліджень та особливості джерел інформації. Виявлено, що важливим для розвитку освітньої галузі є аналіз ринкових можливостей навчального закладу та пошук або формування цільових ринків для їх реалізації. Запропоновано в теперішніх умовах дистанційного навчання використовувати соціо-технографічний фактор сегментації.

Посилання

Saukh P.Yu. (ed.) (2011) Innovatsii u vyschij osviti: problemy, dosvid, perspektyvy : monohrafiia [Innovation in Higher Education: Problems, experience, perspective: monograph]. Ivan Franko Zhytomyr State University publishing house, Zhytomyr (in Ukrainian).

Kaleniuk I.S. (2011) Intehratsiia vyschoi osvity Ukrainy v ievropejs'kyj ta svitovyj osvitnij prostir: ekonomichnyj vymir: monohrafiia [Integration of Higher Education of Ukraine into the European and world educational space: the economic dimension: Monograph] / Kaleniuk I.S. and others. RVK "Desnians'ka pravda" publishing house, Chernihiv (in Ukrainian).

Kaleniuk I.S. (2009), Osvitnij imperatyv innovatsijnoho rozvytku krainy [Educational Imperative innovative development]. Formuvannia innovatsijnoi modeli rozvytku natsional'noi ekonomiky: u 2-kh ch. [Formation of an innovative model of the development of the national economy]. Chernihiv (in Ukrainian).

Kaleniuk I.S., Kuklin O.V. (2012) Rozvytok vyschoi osvity ta ekonomika znan': monohrafiia [The development of higher education and the knowledge economy: a monograph]. Znannia publishing house, Kyiv, Ukraine.

Kremen', V.H. (2005), Osvita i nauka v Ukraini – innovatsijni aspekty. Stratehiia. Realizatsiia. Rezul'taty [Education and Science in Ukraine – innovative aspects. Strategy. Implementation. Results]. Hramota publishing house, Kyiv. (in Ukraine).

Kremen V.G. (ed.) (2008), Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Yurinkom Inter publishing house Kyiv, Ukraine.

Kuklin, O.V. (2008), Ekonomichni aspekty vyschoi osvity : monohrafiia [Economic aspects of the Higher Education: Monograph]. Znannia publishing house, Kyiv, Ukraine.

Kuklin, O.V. (2011), Stratehichni priorytety rozvytku vyschoi osvity v kontseptsii innovatsijnoho rozvytku Ukrainy [Strategic priorities for the development of higher education in the concept of innovation development of Ukraine]. Formation of the market economy: coll. of science works. Spec. output. Marketing education in Ukraine, pp. 99–108.

Levchenko, O.M. (2011), Napriamy vprovadzhennia protsesu transferu osvitn'o-profesijnykh znan' u sferu vyschoi osvity v umovakh innovatsijnoho rozvytku ekonomiky [Directions of the process of the transfer of educational and professional knowledge implementation in the sphere of higher education in terms of innovative development of economy]. Formation of market relations in Ukraine. Coll. of science works. № 7(122), pp. 116–119.

Levchenko, O.M., Ushenko N.V., Tkachuk O.V. (2013), Metodychni zasady prohnozuvannia potreby u fakhivtsiakh iz vyschoiu osvitoiu v Ukraini [Methodological principles of forecasting needs in specialists with higher education in Ukraine]. Upravlinnia sotsial'no-ekonomichnymy systemamy [Management of socio-economic systems] / ed. board: L.I.Antoshkina, N.V.Ushenko, pp. 36-43. (in Ukrainian).

Іnternational handbook on the economics of education / Edited by Geraint Johnes, Jill Johnes. Cheltenham, UK, Northampton, MA, USA : Edward Elgar Publishing Ltd., 2004. 860 р.

Lester R. K. Universities, Innovation, and the Competitiveness of Local Economies: A Summary Report from the Local Innovation Systems Project – Phase I; MIT IPC Working Paper IPC-05-010, December 2005. 33 p.

Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи : монографія / за ред. П. Ю. Сауха. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2011. 444 с.

Інтеграція вищої освіти України в європейський та світовий освітній простір: економічний вимір: монографія / Каленюк І.С. та ін.; Черніг. держ. ін-т економіки і упр. Чернігів : РВК «Деснянська правда», 2011. 165 с.

Каленюк І.С. Освітній імператив інноваційного розвитку країни. Формування інноваційної моделі розвитку національної економіки: у 2-х ч. / За заг. Ред. І.С. Каленюк. Чернігів, 2009. 592 с.

Каленюк І.С., Куклін О.В. Розвиток вищої освіти та економіка знань: монографія. Київ : Знання, 2012. 343 с.

Кремень В.Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ : Грамота, 2005. 448 с.

Енциклопедія освіти / головний ред. В. Г. Кремень ; Акад. пед. наук України. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Куклін О.В. Економічні аспекти вищої освіти : монографія. Київ : Знання України, 2008. 331 с.

Куклін О.В. Стратегічні пріоритети розвитку вищої освіти в концепції інноваційного розвитку України. Формування ринкової економіки: зб. наук. праць. Спец. випуск. Маркетингова освіта в Україні. Київ : ДВНЗ "КНЕУ ім. В. Гетьмана", 2011. С. 99–108.

Левченко О.М., Ушенко Н.В., Ткачук О.В. Методичні засади прогнозування потреби у фахівцях із вищою освітою в Україні. Управління соціально-економічними системами / за ред. Антошкіної Л.І., Ушенко Н.В. Донецьк : "Юго-Восток, Лтд", 2013. С. 36–43.

Левченко О.М. Напрями впровадження процесу трансферу освітньо-професійних знань у сферу вищої освіти в умовах інноваційного розвитку економіки. Формування ринкових відносин в Україні. Зб. наук. праць. Вип. 7(122). Київ : НДЕІ, 2011. С. 116–119.

Іnternational handbook on the economics of education / Edited by Geraint Johnes, Jill Johnes. Cheltenham, UK, Northampton, MA, USA : Edward Elgar Publishing Ltd., 2004. 860 р.

Lester R. K. Universities, Innovation, and the Competitiveness of Local Economies: A Summary Report from the Local Innovation Systems Project – Phase I; MIT IPC Working Paper IPC-05-010, December 2005. 33 p.

Опубліковано
2023-02-20
Як цитувати
Ілляшенко, Н., & Штика, Ю. (2023). БАЗОВІ ЗАСАДИ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ОСВІТНЬОЇ СФЕРИ. Управління змінами та інновації, (5), 64-68. https://doi.org/10.32782/CMI/2023-5-11