СУЧАСНА МОДЕЛЬ КОМПЕТЕНЦІЙ ДЛЯ СПІВРОБІТНИКІВ ЦЕНТРІВ ДОПОМОГИ БІЖЕНЦЯМ ТА ТИМЧАСОВО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ

  • О.М. Петровська Одеський національний економічний університет https://orcid.org/0000-0003-0730-6718
  • Т.С. Познякова Одеський національний економічний університет
Ключові слова: компетенції, компетентність, кластерний підхід, модель компетенцій, загальні компетенції, професійні компетенції

Анотація

Охарактеризовано трактування понять «компетенція» та «компетентність». Розглянуто спільне та відмінне між цими поняттями. Подано визначення «кластерного аналізу» в контексті вирішення питань біженців та тимчасово переміщених осіб, як визначення проблемних сфер, в межах яких працюють відповідальні організації та визначається цільова група, яка отримуватиме допомогу. Визначено особливості інтеграції кластерного підходу. Наведено визначення «кластеру компетенцій», як набору тісно пов'язаних між собою компетенцій. Наведено визначення «моделі компетенцій» та типову схему структури компетенцій за кластерним підходом. Представлено десять способів поведінки, які стали основою для формування кластерів на основі дослідження 126 організацій. Розглянуто класифікацію компетенцій за рівнем розповсюдження, за сутністю і змістом, за рівнем розвитку та за професійним призначенням, що має важливе значення в практичному використанні компетенцій. Досліджено необхідності використання загальних та професійних компетенцій при розробці моделі. Виявлено пріоритетність формування ключових компетенцій при розробці моделі компетенцій Радою Європи наприкінці ХХ ст., до яких віднесли політичні й соціальні компетенції, міжкультурні компетенції, комунікативну компетенцію, соціально-інформаційну компетенцію та персональну компетенцію.. Охарактеризовано п’ять груп ключових компетенцій. Надано характеристику процесу розробки компетентнісної моделі за етапами. Узагальнено інформацію щодо компетенцій, необхідних співробітникам центрів допомоги біженцям та тимчасово переміщених осіб. Розроблену модель компетенцій для фахівця представлено у вигляді таблиці. У таблиці класифіковано загальні та професійні компетенції співробітника з необхідною для організації характеристикою. Наведено для кожної компетенції три етапи подальшого розвитку. Зазначено, що сьогодні компетенції – це найбільш універсальний інструмент реалізації кадрових програм розвитку.

Посилання

Балабанова Л.В., Сардак О.В. Управління персоналом : підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 468 с.

Болонский процесс Бергенский этап / под научной редакцией доктора педагогичных наук, профессора. В.И. Байденко. Москва : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов. Российский Новый Университет, 2005. 174 с.

В Одесі відбувся тренінг для працівників бюро та центрів безоплатної вторинної правової допомоги з питань захисту прав людини внутрішньо переміщених осіб в Україні. URL: https://www.legalaid.gov.ua/novyny/v-odesi-vidbuvsya-trening-dlya-pratsivnykiv-byuro-ta-tsentriv-bezoplatnoyi-vtorynnoyi-pravovoyi-dopomogy-z-pytan-zahystu-prav-lyudyny-vnutrishno-peremishhenyh-osib-v-ukrayini/ (дата звернення: 16.06.2022).

Довгань Л.Є., Пермінова В.О. Роль компетенцій в системі управління персоналом. Наукові праці Кіровоград. нац. тех. ун-ту. Сер.: Економічні науки. 2011. Вип. 20(1). С. 113–121.

Интернет-портал управления человеческими ресурсами. URL: https://www.hr-director.ru/article/66647-qqq-17-m4-modeli-kompetentsiy (дата звернення: 15.06.2022).

Как в компаниях используется модель компетенций. URL: http://www.trainings.ru/library/reviews/?id=12925 (дата звернення: 15.06.2022).

Калінін В.О. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами діалогу культур : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04. Житомир, 2005. 20 с.

Кибанов А.Я. Управление персоналом: теория и практика. Компетентностный подход в управлении персоналом : учебно-практическое пособие. Москва : Проспект, 2012. 72 с.

Продан І. Підхід до розроблення моделі управління персоналом за компетенціями. Наука молода. Збірник наукових праць молодих вчених Тернопільського національного економічного університету. Економічні науки. 2011. Вип. 15–16. С. 82–87.

Йолкіна О.В., Петровська О.М. «Ринок праці 2021 потребує Meta-skills». Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні аспекти розвитку міжнародних економічних відносин і світового господарства» (12-13 листопада м. Ужгород). Ужгород, 2021. С. 124–128.

Balabanova L.V., Sardak O.V. (2011) Upravlinnia personalom [Personnel management]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. (in Ukrainian)

Baydenko V.I. (ed.) (2005) Bolonskiy protsess Bergenskiy etap [The Bologna Process Bergen stage]. Moscow: Issledovatelskiy tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov. Rossiyskiy Novyiy Universitet. (in Russian)

V Odesi vidbuvsia treninh dlia pratsivnykiv biuro ta tsentriv bezoplatnoi vtorynnoi pravovoi dopomohy z pytan zakhystu prav liudyny vnutrishno peremishchenykh osib v Ukraini [A training for employees of bureaus and free secondary legal aid centers on the protection of the human rights of internally displaced persons in Ukraine was held in Odesa]. Available at: https://www.legalaid.gov.ua/novyny/v-odesi-vidbuvsya-trening-dlya-pratsivnykiv-byuro-ta-tsentriv-bezoplatnoyi-vtorynnoyi-pravovoyi-dopomogy-z-pytan-zahystu-prav-lyudyny-vnutrishno-peremishhenyh-osib-v-ukrayini/ (accessed 16 June 2022).

Dovhan L.Ye., Perminova V.O. (2011) Rol kompetentsii v systemi upravlinnia personalom [The role of competencies in the personnel management system]. Naukovi pratsi Kirovohrad. nats. tekh. un-tu. Ser.: Ekonomichni nauky. vol. 20 (1), pp. 113–121.

Internet-portal upravleniya chelovecheskimi resursami [Internet portal for human resource management]. Available at: https://www.hr-director.ru/article/66647-qqq-17-m4-modeli-kompetentsiy (accessed 15 June 2022).

Kak v kompaniyah ispolzuetsya model kompetentsiy [6. How companies use the competency model]. Retrieved from http://www.trainings.ru/library/reviews/?id=12925 (accessed 15 June 2022).

Kalinin V.O. (2005) Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia inozemnoi movy zasobamy dialohu kultur [Formation of professional competence of the future teacher of a foreign language by means of dialogue of cultures] (PhD Thesis), Zhytomyr.

Kibanov A.Ya. (2012) Upravlenie personalom: teoriya i praktika. Kompetentnostnyiy podhod v upravlenii personalom [Personnel management: theory and practice. Competence approach in personnel management]. Moscow: Prospekt. [in Russian]

Prodan I. (2011) Pidkhid do rozroblennia modeli upravlinnia personalom za kompetentsiiamy [Approach to developing a model of personnel management by competencies]. Nauka moloda. Zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 15–16, pp. 82–87.

Yolkina O.V., Petrovska O.M. (2021) "Labor market 2021 needs Meta-skills." International Scientific and Practical Conference "Modern Aspects of the Development of International Economic Relations and the World Economy" November 12-13. Uzhhorod University. P. 124–128.

Опубліковано
2022-06-30
Як цитувати
Петровська, О., & Познякова, Т. (2022). СУЧАСНА МОДЕЛЬ КОМПЕТЕНЦІЙ ДЛЯ СПІВРОБІТНИКІВ ЦЕНТРІВ ДОПОМОГИ БІЖЕНЦЯМ ТА ТИМЧАСОВО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ. Управління змінами та інновації, (3), 43-47. https://doi.org/10.32782/CMI/2022-3-8