МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ ОСВІТНОГО МЕНЕДЖМЕНТА
Анотація
Стаття присвячена дослідженню методологічних аспектів оцінки ефективності освітного менеджмента, акцентуючи увагу на їхньому значенні для підвищення якості управління освітніми організаціями. У роботі підкреслюється, що розвиток системи оцінки управління є найважливішим інструментом для підвищення результативності управлінських рішень, дозволяючи об'єктивно аналізувати як успіхи, так і проблемні зони в діяльності організацій. Особливу увагу приділено вибору підходів та інструментів оцінки, їх адаптації до специфіки освітнього середовища та умов роботи організацій. Автори розглядають критерії та індикатори, які забезпечують всебічну та об'єктивну оцінку діяльності управлінських структур навчальних закладів. У статті проаналізовано такі ключові параметри, як відповідність прийнятих рішень стратегічним цілям установи, використання ресурсів, а також облік факторів, що впливають на внутрішні та зовнішні процеси освітньої організації. Важливою частиною дослідження є виділення необхідності комплексного підходу до оцінки, що включає різні аспекти управління: планування, розподіл ресурсів, організацію та контроль за виконанням завдань. Комплексний підхід дозволяє враховувати різноманітність умов, у яких функціонують освітні установи, а також динаміку змін у зовнішньому середовищі. У рамках статті авторами розглядаються рекомендації щодо вибору та адаптації методів оцінки, наголошуючи на значущості їх прив'язки до конкретних потреб організацій, включаючи відмінності в рівні освіти, обсязі ресурсів та довгострокових цілях. Крім того, у статті запропоновано практичні рекомендації щодо впровадження ефективних методик оцінки та їх адаптації до реальних умов, у яких діє освітня установа. Наголошується, що для успішного застосування розроблених методологічних підходів важливо не лише враховувати специфіку конкретних освітніх закладів, а й активно залучати фахівців для регулярного коригування та оновлення методів аналізу. Це сприяє підвищенню прозорості та ефективності управлінської діяльності, що в кінцевому підсумку відбивається на загальній якості освіти.
Посилання
Alsalamah A., Callinan C. (2022) The Kirkpatrick model for training evaluation: bibliometric analysis after 60 years (1959–2020). Industrial and Commercial Training, no. 54(1), pp. 36-63.
Călugărescu A. G., Preda M. (2018) Management of Educational Efficiency and Efficiency. HOLISTICA–Journal of Business and Public Administration, no. 9(3), pp. 89-96.
Cemalcilar Z. (2010) Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on students’ sense of school belonging. Applied psychology, no. 59(2), рp. 243-272.
De Jesus I., Alves M. D. C. (2023) The balanced scorecard in the education sector: A literature review. In: Cogent Education, no. 10(1), pp. 216-220.
Du G. (2017) Effectiveness of design process of education quality assurance system based on EFQM model. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, no. 13(12), pp. 8205-8211.
Giménez V., Prior D., Thieme C. (2007) Technical efficiency, managerial efficiency and objective-setting in the educational system: an international comparison. Journal of the Operational Research Society, no. 58(8), pp. 996-1007.
Hımmetoglu B., Aydug D., Bayrak C. (2020) Education 4.0: Defining the teacher, the student, and the school manager aspects of the revolution. Turkish Online Journal of Distance Education, no. 21, рp. 12-28.
Jermsittiparsert K. (2016) A Comparative Study of the Efficiency and the Effectiveness of Primary Education Management between the Provincial Administrative Organisation and the Office of the Basic Education Commission: A Service User Satisfaction Survey. Modern Applied Science, no. 10(7), pp. 58-65.
Johnes J., Portela M., Thanassoulis E. (2017) Efficiency in education. Journal of the Operational Research Society, no. 68(4), pp. 331-338.
Levina E. Y. (2016) Efficiency management of educational systems development: approaches and criteria. International Review of Management and Marketing, no. 6(2), pp. 277-282.
Polishchuk S., Horbatiuk O. (2023) The Problem of Quality and Efficiency of Educational Institution Management. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, no. 10(1), pp. 197-204.
Syomwene A. (2018) Effective school indicators for quality curriculum implementation process. African Journal of Education, Science and Technology, no. 4(3). pр. 150-159.