ЕКОНОМІЧНИЙ СТАН ТА СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ТУРОПЕРАТОРСЬКИМИ ТА ТУРАГЕНТСЬКИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ У СКЛАДІ ТРК

  • А.М. Іванов Одеський національний морський університет; Державний торговельно-економічний університет https://orcid.org/0000-0002-7691-3012
Ключові слова: туроператор, турагент, туроператорське підприємство, турагентське підприємство, суб’єкт туристичної діяльності, стратегія управління, туристично-рекреаційний комплекс (ТРК)

Анотація

Стаття присвячена аналізу економічного стану туроператорських та турагентських підприємств, які є складовими туристично-рекреаційного комплексу (ТРК) України та відіграють важливу роль у його функціонуванні. Проаналізовано у динаміці кількість суб’єктів туристичної діяльності – туроператорів та турагентів за регіонами України, які функціонують у складі ТРК. Досліджена динаміка туристичного збору по регіонах у грошовому виразі та розраховано у відсотках доходи від туристичного збору до бюджету кожного регіону. Оцінено вплив факторів, що стримують діяльність у сфері туризму туроператорських та турагентських підприємств. Згруповано регіони України за ефективністю фінансово-економічного стану туроператорських та турагентських підприємств ТРК. На основі соціально-економічного стану діяльності туроператорських та турагентських підприємств запропоновано стратегії управління їх розвитком у складі ТРК.

Посилання

Закон України «Про туризм». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text

Бейдик О. О. Рекреаційно-туристські ресурси України: методологія та методика аналізу, термінологія, районування: монографія. Київ : ВПЦ «Київський університет», 2001. 395 с.

Любіцева О. О. Ринок туристських послуг (геопросторові аспекти). Київ : Альтерпрес, 2002. 436 с.

Масляк П. О. Рекреаційна географія: навч. посібник. Київ : Знання, 2008. 343 с.

Монастирський В. Р. Природні ресурси і рекреаційні комплекси світу: навч. посібник. ННВК «АТБ». Львів, 2022. 200 с.

Поколодна М. Рекреаційна географія: навч. посібник. Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. Харків : ХНАМГ, 2012. 275 c.

Стафійчук В. І. Рекреалогія. Навчальний посібник. Київ : Альтерпрес, 2006. 264 с.

Білецька І. М. Особливості стратегічного управління при виборі конкурентної позиції туристичного підприємства. Вісник Донецького інституту туристичного бізнесу. 2008. № 12. С. 13–19.

Давиденко І. В. Сучасні напрями стратегічного управління туристичним підприємством. Економічні студії. Львів : ГО «Львівська економічна фундація», 2017. № 2 (15). С. 23–27.

Дутка Г. Я. Особливості формування конкурентних стратегій туристичних підприємств у сучасних умовах. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/5_ukr/26.pdf

Іванова З.О. Стратегічне управління підприємствами туристичної галузі. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія: Економічні науки. 2015. № 6. С. 65–68.

Коваль О.Д. Стратегії та управління економікою туристичного підприємства. URL: http://visnyk-ekon.uzhnu.edu.ua/article/view/303403

Ольшанський О. В., Ткаченко О. П. Формування маркетингової стратегії туристичного підприємства. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2016. Вип. 1(23). С. 188–199.

Ткаченко Т. І. Стратегічне управління розвитком суб'єктів господарювання в сфері туризму. Культура народів Причорномор'я. 2006. № 79. С. 60–64.

Сливенко В. А., Єрмакова А. О. Класичні та сучасні бізнес-стартегії туристичних підприємств. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/11_2018/102.pdf

Шаповал В. М., Герасименко Т. В., Шпак М. В. Розробка актуальних економічних стратегій підприємств туристичної галузі України. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2017/2_02_uk/18.pdf

Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 24.10.2024).

Державний веб-портал бюджету для громадян. URL: openbudget.gov.ua

Державна агенція розвитку туризму. URL: https://www.tourism.gov.ua/

Zakon Ukrainy «Pro turyzm» [The Law of Ukraine ‘On Tourism’]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text (accessed January, 14, 2025). (in Ukrainian)

Bejdyk O. O. (2021) Rekreacijno-turystsjki resursy Ukrajiny: metodologhija ta metodyka analizu, terminologhija, rajonuvannja: monoghrafija [Recreational and tourist resources of Ukraine: methodology and methods of analysis, terminology, zoning: a monograph]. Kyiv: VPC «Kyjivsjkyj universytet», 395 p. (in Ukrainian)

Ljubiceva O. O. (2022) Rynok turystsjkykh poslugh (gheoprostorovi aspekty) [The market of tourist services (geospatial aspects)]. Kyiv: Aljterpres, 436 p. (in Ukrainian)

Masljak P. O. (2008) Rekreacijna gheoghrafija: navch. posibnyk [Recreational geography: a textbook]. Kyiv: Znannja, 343 p. (in Ukrainian)

Monastyrsjkyj V. R. (2022) Pryrodni resursy i rekreacijni kompleksy svitu: navch. Posibnyk [Natural resources and recreational complexes of the world: a textbook]. NNVK «ATB». Lviv, 200 p. (in Ukrainian)

Pokolodna M. (2012) Rekreacijna gheoghrafija: navch. Posibnyk [Recreational geography: a textbook]. Khark. nac. akad. misjk. ghosp-va. Kharkiv: KhNAMGh, 275 p. (in Ukrainian)

Stafiichuk V. I. (2006) Rekrealohiia [Recreation]. Navchalnyi posibnyk. Kyiv: Alterpres, 264 p. (in Ukrainian)

Biletska I. M. (2008) Osoblyvosti stratehichnoho upravlinnia pry vybori konkurentnoi pozytsii turystychnoho pidpryiemstva [Features of strategic management when choosing a competitive position of a tourism enterprise]. Visnyk Donetskoho instytutu turystychnoho biznesu. № 12, pp. 13–19. (in Ukrainian)

Davydenko I. V. (2017) Suchasni napriamy stratehichnoho upravlinnia turystychnym pidpryiemstvom [Modern directions of strategic management of a tourism enterprise]. Ekonomichni studii. Lviv: HO «Lvivska ekonomichna fundatsiia», № 2 (15), p. 23–27. (in Ukrainian)

Dutka H. Ia. Osoblyvosti formuvannia konkurentnykh stratehii turystychnykh pidpryiemstv u suchasnykh umovakh [Features of Formation of Competitive Strategies of Tourism Enterprises in Modern Conditions]. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/5_ukr/26.pdf (accessed January, 14, 2025).

Ivanova Z. O. (2015) Stratehichne upravlinnia pidpryiemstvamy turystychnoi haluzi [Strategic management of tourism industry enterprises]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tekhnolohii ta dyzainu. Seriia: Ekonomichni nauky. № 6, pp. 65–68. (in Ukrainian)

Koval O. D. Stratehii ta upravlinnia ekonomikoiu turystychnoho pidpryiemstva [Strategies and management of the tourism enterprise economy]. Available at: http://visnyk-ekon.uzhnu.edu.ua/article/view/303403 (accessed January, 14, 2025).

Olshanskyi O. V., Tkachenko O. P. (2016) Formuvannia marketynhovoi stratehii turystychnoho pidpryiemstva [Formation of a marketing strategy for a tourism enterprise]. Ekonomichna stratehiia i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh. Vyp. 1(23), pp. 188–199. (in Ukrainian)

Tkachenko T. I. (2006) Stratehichne upravlinnia rozvytkom subiektiv hospodariuvannia v sferi turyzmu [Strategic management of the development of business entities in the tourism sector]. Kultura narodov Prychernomoria. № 79, pp. 60–64. (in Ukrainian)

Slyvenko V.A., Yermakova A.O. Klasychni ta suchasni biznes-startehii turystychnykh pidpryiemstv [Classical and modern business strategies of tourism enterprises]. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/11_2018/102.pdf (accessed January, 14, 2025).

Shapoval V. M., Herasymenko T. V., Shpak M. V. Rozrobka aktualnykh ekonomichnykh stratehii pidpryiemstv turystychnoi haluzi Ukrainy [Development of relevant economic strategies for enterprises in the tourism industry of Ukraine]. Available at: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2017/2_02_uk/18.pdf (accessed January, 14, 2025). (in Ukrainian)

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua (accessed January, 14, 2025). (in Ukrainian)

Derzhavnyi veb-portal biudzhetu dlia hromadian. Available at: openbudget.gov.ua (accessed January, 14, 2025). (in Ukrainian)

Derzhavna ahentsiia rozvytku turyzmu. Available at: https://www.tourism.gov.ua/ (accessed January, 14, 2025). (in Ukrainian)

Опубліковано
2025-02-27
Як цитувати
Іванов, А. (2025). ЕКОНОМІЧНИЙ СТАН ТА СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ТУРОПЕРАТОРСЬКИМИ ТА ТУРАГЕНТСЬКИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ У СКЛАДІ ТРК. Управління змінами та інновації, (13), 64-72. https://doi.org/10.32782/CMI/2025-13-11