МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ РЕСУРСІВ ДЛЯ ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МУНІЦИПАЛЬНОЇ ОСВІТИ
Анотація
Розглянуто теоретико-методологічні засади дослідження ефективності формування та використання ресурсів у фінансовому забезпеченні муніципальної освіти в умовах децентралізації та зростання вимог до якості освітніх послуг. Запропоновано методичний підхід, що ґрунтується на інтеграції економічного, соціального, системного та інституційного підходів із поєднанням кількісних і якісних показників. Визначено основні групи ресурсів – фінансові, матеріальні, людські, інформаційні та часові – та доведено, що їхня збалансованість і якість є визначальними чинниками результативності освітньої діяльності. Отримані результати підтверджують, що впровадження програмно-цільового бюджетування, сучасних систем моніторингу та аналітичних інструментів сприяє підвищенню ефективності використання ресурсів і забезпечує стале функціонування закладів освіти.
Посилання
Алєксєєв А. А., Василик О. Д., Костіна Н. І. Фінанси: система моделей і прогнозів. Київ : Четверта хвиля, 1998. 304 с.
Беновська Л. Я. Проблеми бюджетного забезпечення освіти в контексті децентралізації управління. Регіональна економіка. 2016. № 1. С. 121–129.
Бєлова Л. О. Реформування системи управління освітою за умови децентралізації місцевого самоврядування. Актуальні проблеми державного управління. 2014. № 1. С. 109–118. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apdy_2014_1_16
Бойко Т. Ю. Фінансування закладів освіти на міському рівні в умовах децентралізації влади в Україні. Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер.: економічні науки. 2017. № 27. С. 147–151.
Даниленко А. І. Посилення державних підойм ефективного використання фінансових ресурсів. Економіка України. 2015. № 4. С. 28–35.
Назукова Н. М. Інструментарій оцінки напрямів бюджетного фінансування освіти у посткризових умовах. Економіка і прогнозування. 2021. № 3. С. 118–130.
Приходько В. Системний підхід до моніторингу якості освітньої діяльності загальноосвітнього навчального закладу. Теорія та методика управління освітою. 2012. № 9. С. 12-18.:
Alekseev, A. A., Vasilyk, O. D., & Kostina, N. I. (1998). Finansy: systema modelei i prohnoziv [Finance: system of models and forecasts]. Kyiv: Chetverta Khvylya.
Benovska, L. Ya. (2016). Problemy biudzhetnoho zabezpechennia osvity v konteksti detsentralizatsii upravlinnia [Problems of budget financing of education in the context of decentralization of governance]. Regionalna ekonomika, no. 1, pp. 121–129.
Bielova, L. O. (2014). Reformuvannia systemy upravlinnia osvitoyu za umovy detsentralizatsii mistsevoho samovriaduvannia [Reforming the education management system under local self-government decentralization]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia, no. 1, pp. 109–118. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apdy_2014_1_16
Boiko, T. Yu. (2017). Finansuvannia zakladiv osvity na miskomu rivni v umovakh detsentralizatsii vlady v Ukraini [Financing educational institutions at the municipal level under decentralization in Ukraine]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: ekonomichni nauky, no. 27, pp. 147–151.
Danylenko, A. I. (2015). Posylennia derzhavnykh pidhodiv efektyvnoho vykorystannia finansovykh resursiv [Strengthening state approaches to effective use of financial resources]. Ekonomika Ukrainy, no. 4, pp. 28–35.
Nazukova, N. M. (2021). Instrumentarii otsinky napriamiv biudzhetnoho finansuvannia osvity u postkryzovykh umovakh [Toolkit for assessing directions of budget financing of education in post-crisis conditions]. Ekonomika i prohnozuvannia, no. 3, pp. 118–130.
Prykhodko, V. (2012). Systemnyi pidkhid do monitorynhu yakosti osvitnoi diialnosti zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Systemic approach to monitoring the quality of educational activity in secondary schools]. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu, no. 9, pp. 12–18.