РИЗИК-МЕНЕДЖМЕНТ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ: УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ

  • В.А. Анісімов Міжнародний гуманітарний університет
Ключові слова: освітній менеджмент, трансформація, управління ефективністю, якість освіти, конкурентоспроможність освіти, модернізація освіти

Анотація

Україна перебуває у стадії глибоких трансформацій, що, безумовно, має значний вплив і на освітню систему усіх рівнів. У статті досліджується ризик-менеджмент як один із провідних інструментів стратегічного управління. Обгрунтована актуальність впровадження моделей управління ризиками у внітрішню систему забезпечення якості освіти (ВСЗЯО). Аналіз кейсів функціонування ЗЗСО в Одеському регіоні дозволив розробити матрицю ризиків, які згруповані за рівнем ймовірності та ступенем впливу. Особливу увагу приділено важливості розробки та реалізації гнучких стратегій реагування, спрямованих на акумулювання ресурсів, антикризове планування, ефективну цифрову трансформацію, тощо. Такий підхід перебачає побудову цілісної моделі управління, здатної безперебійно функціонувати в умовах перманентної невизначеності.

Посилання

Juran J. M. A History of Managing for Quality. ASQC Quality Press. 1995. URL: https://ru.scribd.com/document/130630607/A-History-of-Managing-for-Quality-Juran (дата звернення: 09.08.2025).

Kotter J. P. Leading change. URL: https://irp-cdn.multiscreensite.com/6e5efd05/files/uploaded/Leading%20Change.pdf (дата звернення: 09.08.2025).

Бондар В. І. Управління ризиками в освітніх системах. Київ : Педагогічна думка, 2019. 240 с.

Пухальська Г. Б. Освітній ризик-менеджмент у стратегії розвитку ЗЗСО. Харків : Освіта, 2021. 198 с.

Lapin J. D. Education Risk Culture and Ethical Leadership. London : Routledge, 2018. 214 p.

ISO 31000:2018 Risk management — Guidelines. Geneva: International Organization for Standardization, 2018. 16 p.

OECD. Education in the time of crisis. Paris: OECD Publishing, 2022. 120 p.

UNICEF. EU Risk Management Toolkit for Schools. Brussels: UNICEF Regional Office for Europe and Central Asia, 2021. 64 p.

World Bank. Crisis and Risk Response Model for Schools. Washington, DC: World Bank Group, 2020. 52 p.

UNESCO; UNICEF. Safe to learn: A global framework for school safety. Paris: UNESCO, 2021. 72 p.

Fullan M. The new meaning of educational change. 5th ed. New York: Teachers College Press, 2016. 368 p.

Анісімов В. А. Проблеми та перспективи впровадження механізмів моніторингу якості освіти на рівні закладу загальної середньої освіти в Україні. Підприємництво та інновації. 2025. Вип. 36. С. 65-70. (дата звернення: 09.08.2025).

Juran J. M. (1995) A history of managing for quality. ASQC Quality Press. Available at: https://ru.scribd.com/document/130630607/A-History-of-Managing-for-Quality-Juran (accessed August 9, 2025).

Kotter J. P. Leading change. Available at: https://irp-cdn.multiscreensite.com/6e5efd05/files/uploaded/Leading%20Change.pdf (accessed August 9, 2025).

Bondar V. I. (2019) Upravlinnia ryzykamy v osvitnikh systemakh [Risk management in educational systems]. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian)

Pukhalska H. B. (2021) Osvitnii ryzyk-menedzhment u stratehii rozvytku ZZSO [Educational risk management in the development strategy of general secondary education institutions]. Kharkiv: Osvita. (in Ukrainian)

Lapin J. D. (2018) Education risk culture and ethical leadership. London: Routledge.

International Organization for Standardization (2018) ISO 31000:2018 Risk management — Guidelines. Geneva: ISO.

OECD (2022) Education in the time of crisis. Paris: OECD Publishing.

UNICEF Regional Office for Europe and Central Asia (2021) EU risk management toolkit for schools. Brussels: UNICEF.

World Bank Group (2020) Crisis and risk response model for schools. Washington, DC: World Bank Group.

UNESCO; UNICEF (2021) Safe to learn: A global framework for school safety. Paris: UNESCO.

Fullan M. (2016) The new meaning of educational change (5th ed.). New York: Teachers College Press.

Anisimov V. A. (2025) Problemy ta perspektyvy vprovadzhennia mekhanizmiv monitorynhu yakosti osvity na rivni zakladu zahalnoi serednoi osvity v Ukraini [Problems and prospects of implementing quality monitoring mechanisms at the level of general secondary education institutions in Ukraine]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii – Entrepreneurship and Innovation, vol. 36, pp. 65–70. (in Ukrainian).

Опубліковано
2025-09-24
Як цитувати
Анісімов, В. (2025). РИЗИК-МЕНЕДЖМЕНТ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ: УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ. Управління змінами та інновації, (15), 97-100. https://doi.org/10.32782/CMI/2025-15-15