STRATEGIC PRINCIPLES OF COMMUNICATION POLICY OF THE STATE BANKING INSTITUTION
Abstract
Enterprise communication is considered as one of the strategic spheres of activity. The peculiarities of strategic management of the communication policy of the state banking institution are highlighted and the communication management mechanism is developed. The elements of the communication system are outlined. Communication flows in the enterprise management system are considered. It was noted that communication in state banking institutions is a two-way process: on the one hand, it is aimed at influencing the target audience, and on the other hand, at receiving input information about the audience's reaction to communication activity with subsequent adjustment of messages. The goals of communication policy are outlined in terms of strategic (obtaining and maintaining market share, positioning, ensuring the planned level of profit, increasing the number of consumers, building loyalty, etc.) and tactical (obtaining income from current activity, increasing short-term profit, ensuring the desired relationship to a specific product, increasing frequency of service requests, etc.). The main functions of state banking communication, which affect its communications, are highlighted. It was noted that banking institutions have a cumbersome organizational structure, which negatively affects the effectiveness of communications. The principles according to which the mechanism of effective communication management of a banking institution should be formed are given. It was noted that the presence of a communication management mechanism allows to combine and coordinate the actions of all divisions of the bank, as well as the bank and its contact audiences. The components of the managerial influence of the internal subsystem are detailed. It is noted that marketing communications, which connect the enterprise with the market, come to the fore in the communication management mechanism. The issue of evaluating the effectiveness of the mechanism's functioning, in particular the selection of indicators and their quantitative assessment, remains unresolved.
References
Гринько Т.В., Гвініашвілі Т.З., Кириченко А.С. Стратегічні підходи до управління маркетинговими комунікаціями на підприємстві. Ефективна економіка. 2021. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9703 (дата звернення: 14.09.2023).
Гудзь О.Є., Маковецька І.М. Управління комунікаціями в підприємствах: монографія. Львів : Галицька видавнича спілка, 2021. 216 с. URL: https://duikt.edu.ua/uploads/l_2244_33271965.pdf (дата звернення 25.09.2023)
Дарчук В.Г. Аналіз та планування маркетингової діяльності : навч. посібн. Київ : ДУТ, 2019. 146 с. URL: https://duikt.edu.ua/uploads/l_796_67558907.pdf (дата звернення 14.10.2023)
Жигайло Н.І. Комунікативний менеджмент: навч. посібн. Львів : Львівський національний університет імені Івана Франка, 2012. 368 с.
Ключові показники діяльності державних банків, станом на 01.04.2023. URL: https://mof.gov.ua/storage/files/%D0%94%D0%B5%D1%80%D0%B6_%D0%B1%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%B8_01_04_2023.pdf (дата звернення 10.10.2023)
Лавриненко С., Зелінська А., Бездітко О. Бізнес-комунікації та їх інноваційність в системі менеджменту підприємства. Економіка та суспільство. 2023. № 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-41
Маковецька І.М. Управління комунікаціями в підприємствах: дис. … канд. екон. наук: 08.00.04. Державний університет телекомунікацій. Київ, 2021. 253 с. URL: https://duikt.edu.ua/uploads/p_1537_91584165.pdf?file=p_1537_91584165.pd (дата звернення 29.09.2023).
Овєчкіна О.А., Солоха Д.В., Іванова К.В. Планування маркетингу : навч.посібн. Київ : ЦУЛ, 2013. 352 с. URL: https://pidru4niki.com/1455062353718/marketing/zmistoviy_modul_planuvannya_komunikatsiynoyi_politiki_marketingu (дата звернення 01.11.2023)
Павлішина Н.М., Наливайко Т.В. Формування стратегії просування у соціальних мережах. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2019. № 6 (23). С. 341-438. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/index.php/vipusk-23-2019
Слюсарєва Л.А., Костіна О.М. Удосконалення комунікаційної політики підприємства. Економіка і суспільство. 2018. Випуск 16. С. 484–494. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/16_ukr/74.pdf (дата звернення 04.11.2023).
Софіщенко І.Я. Формування комунікаційного механізму міжнародних проектів на основі аналізу стейкхолдерів. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/f279ab42-082c-4584-8713-51c1823d3341/content(дата звернення 30.10.2023).
Шмиголь Н.М., Касянок М.А. Управління фінансово¬економічною стійкістю комерційного банку в умовах економічної конкуренції. Інфраструктура ринку. 2018. №9. С. 379–385.
Hrynko T. V., Hviniashvili T. Z., Kyrychenko A. S. (2021) Stratehichni pidkhody do upravlinnia marketynhovymy komunikatsiiamy na pidpryiemstvi [Strategic approaches to the management of marketing communications at the enterprise]. Efektyvna ekonomika, no. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9703 (accessed September14, 2023).
Hudz O. Ye., Makovetska I. M. (2021) Upravlinnia komunikatsiiamy v pidpryiemstvakh: monohrafiia [Management of communications in enterprises: monograph]. Lviv: Halytska vydavnycha spilka, 216 p. Available at: https://duikt.edu.ua/uploads/l_2244_33271965.pdf (accessed September 25, 2023).
Darchuk V. H. (2019) Analiz ta planuvannia marketynhovoi diialnosti : navch. posibn [Analysis and planning of marketing activities: study guide]. Kyiv: DUT, 146 p. Available at: https://duikt.edu.ua/uploads/l_796_67558907.pdf (accessed October 14, 2023).
Zhyhailo N. I. (2012) Komunikatyvnyi menedzhment : navch. рosibn [Communicative management: study guide]. Lviv: Lvivskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Franka, 368 p. (in Ukrainian)
Kliuchovi pokaznyky diialnosti derzhavnykh bankiv, stanom na 01.04.2023 [Key performance indicators of state banks, as of April 1, 2023]. Available at: https://mof.gov.ua/storage/files/%D0%94%D0%B5%D1%80%D0%B6_%D0%B1%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%B8_01_04_2023.pdf (accessed October 10, 2023).
Lavrynenko S., Zelinska A., Bezditko O. (2023) Biznes-komunikatsii ta yikh innovatsiinist v systemi menedzhmentu pidpryiemstva [Business communications and their innovativeness in the enterprise management system]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 48. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2232/2155 (accessed October 10, 2023).
Makovetska I. M. (2021) Upravlinnia komunikatsiiamy v pidpryiemstvakh [Management of communications in enterprises]: dys. … kand. ekon. nauk : 08.00.04 ; Derzhavnyi universytet telekomunikatsii. Kyiv. 253 p. Available at: https://duikt.edu.ua/uploads/p_1537_91584165.pdf?file=p_1537_91584165.pd (accessed September 9, 2023).
Oviechkina O. A., Solokha D. V., Ivanova K. V. (2013) Planuvannia marketynhu : navch.posibn [Marketing planning: study guide]. Kyiv: TsUL, 352 p. Available at: https://pidru4niki.com/1455062353718/marketing/zmistoviy_modul_planuvannya_komunikatsiynoyi_politiki_marketingu (accessed October 1, 2023).
Pavlishyna N. M., Nalyvaiko T. V. (2019) Formuvannia stratehii prosuvannia u sotsialnykh merezhakh [Formation of a promotion strategy in social networks]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, no. 6 (23), pp. 341–438. Available at: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/index.php/vipusk-23-2019 (accessed October 9, 2023).
Sliusarieva L. A., Kostina O. M. (2018) Udoskonalennia komunikatsiinoi polityky pidpryiemstva [Improvement of the company's communication policy]. Ekonomika i suspilstvo, is. 16, pp. 484–494. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/16_ukr/74.pdf (accessed October 4, 2023).
Sofishchenko I. Ya. (2021) Formuvannia komunikatsiinoho mekhanizmu mizhnarodnykh proektiv na osnovi analizu steikkholderiv [Formation of the communication mechanism of international projects based on stakeholder analysis]. Available at: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/f279ab42-082c-4584-8713-51c1823d3341/content (accessed October 30, 2023).
Shmyhol R. M., Kasyanok M. A. (2018) Management of Financial and Economic Stability of a Commercial Bank in Conditions of Economic Competition. Market Infrastructure, no. 9, pp. 379–385.