THE SYSTEM OF FINANCING UKRAINIAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: EFFICIENCY OF RESOURCE USE AND CHALLENGES
Abstract
The article provides a thorough analysis of the system of financing higher education institutions (HEIs) in Ukraine, focusing on the efficiency of use of budgetary and extra-budgetary resources in the context of current socio-economic challenges. The purpose of the study is to provide a comprehensive scientific assessment of the efficiency of the system of financing higher education institutions in Ukraine in the current conditions, to identify regional imbalances in the distribution of financial resources, to analyze the impact of the indicative tuition fee on the formation of small academic groups, and to develop conceptual approaches to improving the sustainability of financial support for higher education. The research methodology is based on the use of economic and mathematical tools, in particular, correlation analysis methods, which allowed to quantify the strength and direction of the relationship between the level of indicative tuition fees by region and the share of students enrolled in small academic groups. Additionally, the methods of statistical analysis of the data of the 2023-2024 admission campaigns, structural and comparative analysis were used to identify regional differences and features of the functioning of educational networks in the context of demographic and socio-economic factors. The results show a systematic increase in the share of small groups, which reflects the inefficiency of the distribution of state order and the deterioration of the quality of education due to insufficient funding. The correlation analysis revealed a weak inverse relationship between the indicative cost and the proportion of small groups, which indicates the dominance of other factors, confirms the multifactorial nature of the problem and requires a comprehensive approach to its solution. It is found that the level of indicative value alone is not a determining factor in the formation of small groups, and the problem is exacerbated mainly by demographic changes, regional economic depression, security risks and changes in the educational priorities of students. It has been established that small groups, despite the potential benefits of individualized learning, suffer from limited funding, which reduces the quality of training and their competitiveness in the labor market. The practical significance of the obtained results lies in the substantiation of the need to introduce regionally differentiated approaches to financing higher education institutions, improve the mechanism of distribution of the state order, taking into account qualitative and quantitative indicators, as well as develop adaptive models of state support for small but strategically important specialties. The proposed conclusions and recommendations can serve as a basis for the formation of new policies in the field of higher education financing aimed at ensuring the sustainability of the educational system in the context of demographic challenges and socio-economic transformations.
References
Вступ на бакалавра. Вартість навчання на всіх спеціальностях бакалавра. Сайт Освіта UA. URL: https://osvita.ua/consultations/vartist-navchannya/
Деякі питання запровадження індикативної собівартості. Постанова Кабінету Міністрів України від 03 березня 2020 року № 191 зі змінами. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/191-2020-%D0%BF#Text (дата звернення 10.02.2025).
Древаль О. Ю., Мартинець В. В., Павленко О. О., Загоруйко К. Д. Бюджетне фінансування закладів вищої освіти в контексті підготовки здобувачів: регіональні аспекти. Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 4. С. 112−126. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2022.4-12
ЄДЕБО Єдина державна електронна база з питань освіти. Офіційний сайт. URL: https://info.edbo.gov.ua/ (дата звернення 29.01.2025).
Качула С.В. Фінансування вищої освіти: сучасні тенденції та перспективи. Інвестиції: практика та досвід. 2023. № 18. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.18.7
Кириленко О., Жадан О. Модель фінансування вищої освіти в Україні: зміна пріоритетів. Світ фінансів, 2023 № 2(75), С. 140-154. URL: http://sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/view/1613 (дата звернення 18.03.2025).
Коваленко Ю., Попович Л. Фінансування закладів вищої освіти: проблеми та напрями вдосконалення в Україні. Проблеми і перспективи економіки та управління, 2021. № 1(13). C. 150–159. URL: http://ppeu.stu.cn.ua/article/view/157932
Костенко І. С. Роль індикативної собівартості у формуванні ринку освітніх послуг в Україні Бізнес Інформ. 2020. № 5 (508). С. 295-305
Коцкулич Т. Я. Калькулювання собівартості платних освітніх послуг у закладах вищої освіти як передумова формування економічно обґрунтованої вартості. Європейський вектор економічного розвитку. 2019. № 1 (26). С. 96-107.
Паспорти бюджетних програм на 2024 рік Сайт МОН України. URL: https://mon.gov.ua/ministerstvo-2/diyalnist/byudzhet-ta-zakupivli/byudzhet/2024-rik
Юрчишена Л. В. Модель фінансування вищої освіти: поняття та практичні результати впровадження в Україні. Освітня аналітика України. Фінансово-економічні аспекти освіти. 2021. № 3 (14). С. 17–32.
Ponomarenko V. Some problems of the education system in Ukraine: analytics : monograph. Kharkiv : PC Technology Centre, 2021. 172 p. DOI: http://doi.org/10.15587/978-617-7319-35-0
Vstup na bakalavra. Vartist navchannia na vsikh spetsialnostiakh bakalavra. [Admission to the bachelor's program. Tuition fees for all bachelor's programs. Tuition fees for all bachelor's programs]. Sait Osvita UA. Available at: https://osvita.ua/consultations/vartist-navchannya/
Deiaki pytannia zaprovadzhennia indykatyvnoi sobivartosti. [Some issues related to the introduction of indicative cost] Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 03 bereznia 2020 roku № 191 zi zminamy, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/191-2020-%D0%BF#Text (accessed February 10, 2025).
Dreval O. Yu., Martynets V. V., Pavlenko O. O., Zahoruiko K. D. (2022) Biudzhetne finansuvannia zakladiv vyshchoi osvity v konteksti pidhotovky zdobuvachiv: rehionalni aspekty [Budgetary Financing of Higher Education Institutions in the Context of Training Applicants: Regional Aspects]. Visnyk Sumskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomika. № 4. S. 112−126. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2022.4-12
EDEBO. (2022). Yedyna derzhavna elektronna baza z pytan osvity [Unified State Electronic Database on Education]. Available at: https://vstup.edbo.gov.ua/statistics/requests-by-university/ (accessed January 29, 2025).
Kachula S. V. (2023) Finansuvannia vyshchoi osvity: suchasni tendentsii ta perspektyvy. [Financing of Higher Education: Current Trends and Prospects] Investments: practice and experience, № 18. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.18.7
Kyrylenko, O., Zhadan O. (2023) Model finansuvannia vyshchoi osvity v Ukraini: zmina priorytetiv [The model of financing higher education in Ukraine: changing priorities]. Svit finansiv. Vyp. 2. S. 140-154. Available at: http://sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/view/1613
Kovalenko, Y., & Popovych, L. (2021). Finansuvannia zakladiv vyshchoi osvity: problemy ta napriamy vdoskonalennia v Ukraini. [Financing of higher education institutions: problems and directions of improvement in Ukraine]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia, № 1(13), S. 150–159. Available at: http://ppeu.stu.cn.ua/article/view/157932
Kostenko, I. S. (2020), Rol' indykatyvnoi sobivartosti u formuvanni rynku osvitnikh posluh v Ukraini [The Role of Indicative Self-Cost in the Formation of the Market of Educational Services in Ukraine]. Biznes Inform, No 5 (508). S. 295-305.
Kotskulych, T. Ya. (2019), Kal'kuliuvannia sobivartosti platnykh osvitnikh posluh u zakladakh vyschoi osvity iak peredumova formuvannia ekonomichno obgruntovanoi vartosti, [Calculation of the Cost of Paid Educational Services in Higher Education Institutions as a Prerequisite for the Formation of Economically Justified Cost]. Yevropejs'kyj vektor ekonomichnoho rozvytku, No 1 (26), S. 96-107.
Pasporty biudzhetnykh prohram na 2024 rik. Sait MON Ukrainy [Passports of budget programs for 2024]. Available at: https://mon.gov.ua/ministerstvo-2/diyalnist/byudzhet-ta-zakupivli/byudzhet/2024-rik
Yurchyshena L. (2021). Model finansuvannia vyshchoi osvity: poniattia ta praktychni rezultaty vprovadzhennia v Ukraini. [Higher education funding model: concepts and practical results of implementation in Ukraine]. Osvitnia analityka Ukrainy. Finansovo-ekonomichni aspekty osvity. № 3 (14). S. 17–32.
Ponomarenko V. (2021) Some problems of the education system in Ukraine: analytics : monograph : Kharkiv : PC Technology Centre, 172 p. DOI: http://doi.org/10.15587/978-617-7319-35-0