THE USE OF INNOVATION TECHNOLOGIES IN THE TEACHING ECONOMICAL PROCESS
Abstract
In the article theoretical, methodical and organizational aspects of teaching of economic disciplines are considered. The role of innovative approaches and active methods of teaching economic disciplines in forming the readiness of future specialists for professional activity, their economic thinking and economic behavior is clarified. The necessity of using innovative technologies in the teaching of economic disciplines at the present stage of development of a new country is grounded. Modern pedagogical technologies open access to non-traditional sources of information, increase the effectiveness of independent work, give completely new opportunities for creativity, acquisition and consolidation of all skills acquired in the classroom. But it is necessary to combine organically innovative approach and technology with classical teaching methods, educational and research processes, fundamental training specialists in a narrow specialization. is necessary observe the balance of theoretical and applied aspects of training, integration of the best domestic and foreign experience. The main problems in the universities for providing modern equipment have been identified. The role of the teacher in the formation and formation of the future specialist and its adaptation to further adult life is studied. It is proposed to use the process of interaction between a teacher and a student in the classroom when teaching economic disciplines. Different approaches to teacher training using innovative technologies in the teaching of economic disciplines are substantiated.
References
Скуратівська М.О. Компетентнісний підхід до іншомовної підготовки фахівця з міжнародних економічних відносин у світлі новітньої стандартизації вищої освіти. Філологія та методологія викладання : науково-методичний вісник. Київ : Університет економіки та права "КРОК", 2018. С. 30–33.
Теслюк В.М., Якимовська А.В. Напрямки вдосконалення викладання економічних дисциплін. Научные труды SWorld. Вып. 2 (43). Т. 4. Иваново: Научный мир. 2016. С. 15–20.
Болонський процес і кредитно-модульна система організації навчального процесу (методичні рекомендації для виклада¬чів і студентів) / В.І. Євдокимов, О.М. Микитюк, .П. Харченко, В.В. Луценко. Харків : ХНУРЕ, 2004. 40 с.
Романюк А.А. Використання інтерактивних технологій при викладанні економічних дисциплін. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2010. № 2. С. 34–36.
Кремень В.Г. Дистанційна освіта – перспективний шлях розв’язання сучасних проблем професійної освіти. Вісник Ака¬демії дистанційної освіти. 2003. № 1. С. 4–11.
Прокопенко І.Ф., Євдокимов В.І. Педагогічні технології : навч. пос. 2-е вид. – Харків : Колегіум, 2006. 224 с.
Гай О.М., Захарова Є.Ю. Інтерактивні методи викладання економічних дисциплін у вищих навчальних закладах в кон¬тексті забезпечення якості підготовки вітчизняних фахівців. Наукові праці Кіровоградського національного університету. Економічні науки. 2015. Вип. 27. С. 36–42.
Добридень А.В. Використання інноваційних технологій у практичній роботі сучасного педагога. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2012. № 6 (ч. 1). С. 107–112.
Пінчук Є.А. Модернізація української системи освіти як теоретико-філософська і практична проблема. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=ARD&P21DBN=ARD&Z21ID=&Image_file_name=DOC/2011/11PEAFPP.zip&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1.
Сікорський П.І. Кредитно-модульна технологія навчання : навч. пос. Київ : Вид-во Європ. ун-ту, 2004. 127 с.
Skurativska M.O. (2018) Kompetentnisnyi pidkhid do inshomovnoi pidhotovky fakhivtsia z mizhnarodnykh ekonomichnykh vidnosyn u svitli novitnoi standartyzatsii vyshchoi osvity [Competent approach to foreign language training of a specialist in interna¬tional economic relations in the light of the latest standardization of higher education]. Kyiv: Krok, pp. 30–33. (in Ukrainian)
Tesliuk V.M., Yakymovska A.V. (2016) Napriamky vdoskonalennia vykladannia ekonomichnykh dystsyplin [Directions of improvement of teaching of economic disciplines]. Nauchnye trudy SWorld. Ivanovo: Nauchnyi mir, vol. 2(43), no. 4, pp. 15–20. (in Ukrainian)
Yevdokymov V.I., Mykytiuk O.M., Kharchenko P., Lutsenko V.V. (2004) Bolonskyi protses i kredytno-modulna systema orhani¬zatsii navchalnoho protsesu [Bologna process and credit-module system of organization of educational process]. Kharkiv: KhNURE. (in Ukrainian)
Romaniuk A.A. (2010) Vykorystannia interaktyvnykh tekhnolohii pry vykladanni ekonomichnykh dystsyplin [Use of interactive technologies in the teaching of economic disciplines]. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Uni-versytetu «Ukraina». Khmelnytsk: Ukraina, no. 2, pp. 34–36. (in Ukrainian)
Kremen V.H. (2003) Dystantsiina osvita – perspektyvnyi shliakh rozviazannia suchasnykh problem profesiinoi osvity [Dis¬tance education is a promising way of solving modern problems of vocational education]. Visnyk Akademii dystantsiinoi osvity, no. 1, pp. 4–11. (in Ukrainian)
Prokopenko I.F., Yevdokymov V.I. (2006) Pedahohichni tekhnolohii [Pedagogical technologies]. Kharkiv: Kilegium. (in Ukrainian)
Hai O.M., Zakharova Ye.Iu. (2015) Interaktyvni metody vykladannia ekonomichnykh dystsyplin u vyshchykh navchalnykh zakladakh v konteksti zabezpechennia yakosti pidhotovky vitchyznianykh fakhivtsiv [Interactive methods of teaching economic dis¬ciplines in higher educational institutions in the context of ensuring the quality of training of native specialists]. Ekonomichni nauky, no. 27, pp. 36–42. (in Ukrainian)
Dobryden A.V. (2012) Vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii u praktychnii roboti suchasnoho pedahoha [The use of inno¬vative technologies in the practical work of a modern teacher]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, no. 6(1), pp. 107–112. (in Ukrainian)
Pinchuk Ye.A. Modernizatsiia ukrainskoi systemy osvity yak teoretyko-filosofska i praktychna problema [Modernization of the Ukrainian system of education as a theoretical, philosophical and practical problem]. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=ARD&P21DBN=ARD&Z21ID=&Image_file_name=DOC/2011/11PEAFPP.zip&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1. (in Ukrainian)
Sikorskyi P.I. (2004) Kredytno-modulna tekhnolohiia navchannia [Credit-modular learning technology]. Kyiv: Vyd-vo Yevrop. un-tu. (in Ukrainian)