ADAPTATION OF THE CAR MARKET TO THE NEEDS OF SOCIALLY IMPORTANT GOODS
Abstract
The automobile market is really dynamic sectors of the economy, which ensures the development of several related industries, promotes the development of high technologies, and create a final product with a high share of added value. The war in Ukraine caused a sharp change in the civilian economic situation of the car market. It had an impact on the transformation of the structure of the needs of car consumers in the conditions of disturbances, influenced the activity and behavior patterns of end-users of cars in various segments of the car market. This became the basis for intensifying competition in various segments of the automotive market, complicating the logistics of import car deliveries in the primary and secondary automotive markets in conditions of blocking and shelling of logistics infrastructure facilities, and reducing the efficiency of the operation of logistics chains of automotive product supplies in war conditions. The outline actualizes the need to study the specifics of the transformation of the economic situation of the automobile market in Ukraine during the war in terms of assessing the impact of the intensity of competition in the automobile market on the wave-like processes of its change during disturbances. The tasks of this work were: conduct a study of the automobile market and establish the specifics of the economic situation of the studied market according to the parameters of its evaluation; carry out an analysis of the concentration of the automotive market based on a quantitative assessment of the levels of competition in the industry; to develop ways of adapting the activities of operators and other stakeholders of the automotive market to the effects of disturbances to ensure the safety of functioning and restore the operational efficiency of functioning in war conditions. For gaining end research is applied totality of scientific methods that provided conceptual integrity of research. System – for illumination of general principles of functioning of the Ukrainian motor-car market; comparative and statistical analysis of results of activity of operators of motor-car market after the types of economic activity.
References
Автомобільний ринок України 2022/2023. URL: https://itc.ua/articles/avtomobylnyj-rynok-ukrayny-ytogy-2022-goda-plany-na-2023-god/ (дата звернення: 10.08.2023).
Авторинок України у 2022 році: продажі авто за рік війни та прогнози на 2023 (2023). URL: https://inventure.com.ua/uk/analytics/investments/avtorinok-ukrayini-u-2022-roci:-prodazhi-avto-za-rik-vijni-ta-prognozi-na-2023 (дата звернення: 10.08.2023).
Горняк О. В., Філіпович В. В. Теоретичні підходи до вимірювання рівня концентрації та монополізації на сучасних ринках. Вісник ОНУ ім. І.І. Мечникова. 2012. № 1(6). С. 14–23.
Даниленко Є. С. Маркетингова концепція управління діяльністю підприємств – автодилерів: поведінковий підхід. Автор. дис. на здоб. наук. ступ. к.е.н. (доктора філософії) за спеціальністю 08.00.04 – ХНАДУ, Харків 2019. 26 с. URL: http://lib.kart.edu.ua/bitstream/123456789/5307/1/Aref_Danylenko.pdf (дата звернення: 10.08.2023).
Іванова Л. О., Вовчанська О., М. Основні детермінанти розвитку кон’юнктури світового ринку автомобілів. «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2020. № 4 (36), 1. С. 88–99. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/26584/1/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9.pdf (дата звернення: 10.08.2023).
Златова І. О. Маркетинговий інструментарій розвитку автомобілебудівних підприємств : дис. … канд. екон. наук : 08.00.04 ОНПУ. Одеса, 2015. С. 65–66. URL: http://dspace.opu.ua/jspui/bitstream/123456789/2830/3/DisZlatova.pdf (дата звернення: 10.08.2023).
Киричук Ф. З коліс та під обстрілами: продажі нових авто впали на 35%, найменше просів преміум-клас. 2022. URL: https://mind.ua/publications/20246973-z-kolis-ta-pid-obstrilami-prodazhi-novih-avto-vpali-na-35-najmenshe-prosiv-premium-klas (дата звернення: 10.08.2023).
Ковальчук С. В., Дражниця С. А., Чорна Д. А. Діджитал-удосконалення комерційної діяльності підприємства на ринку автозапчастин. Підприємництво і маркетинг у формуванні національної безпеки за умов сучасних глобальних викликів: тези доповідей економічного науково-практичного форуму. Хмельницький : ХНУ, 2022. С. 234–240.
Мельниченко Р. Автомобільний ринок України: підсумки 2022 року, плани на 2023-й. URL: https://itc,ua/ua/articles/avtomobilnyj-rynok-ukrayiny-pidsumky-2022-roku-plany-na-2023-j/
Офіційний сайт Автоконсалтинг, 2023. URL: http://autoconsulting.ua (дата звернення: 10.08.2023).
Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 09.08.2023).
Протяжність автострад у Європі – Autobahn. URL: https://www.autobahn.com.de/uk/2021/06/02/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%82%D1%8F%D0%B6%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%B4-%D1%83-%D1%94%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D1%96/ (дата звернення: 10.08.2023).
Семирак О. С. Планування та регулювання розвитку автомобілебудування в Україні : дис. … канд. екон. наук : 08.00.03. Семирак Оксана Степанівна; Національний університет «Львівська політехніка». Львів, 2016. 183 с.
Терлецька В. О. Економічне оцінювання та формування кон’юнктури ринку автомобілебудівної продукції. Дис. на здоб. наук. ступ. к.е.н. (доктора філософії) за спеціальністю 08.00.03. НУ «ЛП». Львів, 2018. 269 с. URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/dissertation/1354/terleckavodysertaciya.pdf (дата звернення: 10.08.2023).
Хаванова М. С. Стратегічне управління фінансово-економічною безпекою підприємства (на прикладі автомобілебудівних підприємств). Дис. на здоб. наук. ступ. к.е.н. (доктора філософії) за спеціальністю 21.04.02. ВНЗ УЕП «КРОК». Київ, 2015. 218 с.
Podvalna H., Bochko O., Kuziak V., Stasyuk N. Economic efficiency of road transport vehicles of fleet and its impact on commercial indices and production plan of a motor transport enterprise. Web of Conferences, 2021, 234 p. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202123400056
Avtomobylnyi rynok Ukrainy 2022/2023 [Automobile market of Ukraine 2022/2023]. Available at: https://itc.ua/articles/avtomobylnyj-rynok-ukrayny-ytogy-2022-goda-plany-na-2023-god/ (in Ukrainian)
Avtorynok Ukrainy u 2022 rotsi: prodazhi avto za rik viiny ta prohnozy na 2023 (2023) [The car market of Ukraine in 2022: car sales during the year of the war and forecasts for 2023]. Available at: https://inventure.com.ua/uk/analytics/investments/avtorinok-ukrayini-u-2022-roci:-prodazhi-avto-za-rik-vijni-ta-prognozi-na-2023 (in Ukrainian)
Horniak O. V., Filipovych V. V. (2012). Teoretychni pidkhody do vymiriuvannia rivnia kontsentratsii ta monopolizatsii na suchasnykh rynkakh [Theoretical approaches to measuring the level of concentration and monopolization in modern markets.]. Visnyk ONU im. I.I. Mechnykova, no. 1(6), pp. 14–23. (in Ukrainian)
Danylenko Ye. S. (2019). Marketynhova kontseptsiia upravlinnia diialnistiu pidpryiemstv – avtodyleriv: povedinkovyi pidkhid [The marketing concept of managing the activities of enterprises – autodealers: a behavioral approach]. Avtor. dys. na zdob. nauk. stup. k.e.n. (doktora filosofii) za spetsialnistiu 08.00.04 – KhNADU, Kharkiv, 26 p. Available at: http://lib.kart.edu.ua/bitstream/123456789/5307/1/Aref_Danylenko.pdf (in Ukrainian)
Ivanova L. O., Vovchanska O. M. (2020). Osnovni determinanty rozvytku koniunktury svitovoho rynku avtomobiliv [The main determinants of the development of the global car market. "Interscience"]. «Internauka». Seriia: «Ekonomichni nauky», vol. 4 (36), 1, pp. 88–99. Available at: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/26584/1/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9.pdf (in Ukrainian)
Zlatova I. O. (2015). Marketynhovyi instrumentarii rozvytku avtomobilebudivnykh pidpryiemstv [Marketing tools for the development of automotive enterprises] : dys. … kand. ekon. nauk : 08.00.04 ONPU, Odesa, pp. 65–66. Available at: http://dspace.opu.ua/jspui/bitstream/123456789/2830/3/DisZlatova.pdf (in Ukrainian)
Kyrychuk F. (2022). Z kolis ta pid obstrilamy: prodazhi novykh avto vpaly na 35%, naimenshe prosiv premium-klas [From the wheels and under fire: sales of new cars fell by 35%, the premium class suffered the least]. Available at: https://mind.ua/publications/20246973-z-kolis-ta-pid-obstrilami-prodazhi-novih-avto-vpali-na-35-najmenshe-prosiv-premium-klas (in Ukrainian)
Kovalchuk S. V., Drazhnytsia S. A., Chorna D. A. (2022). Didzhytal-udoskonalennia komertsiinoi diialnosti pidpryiemstva na rynku avtozapchastyn [Digital improvement of the commercial activity of the enterprise in the auto parts market]. Pidpryiemnytstvo i marketynh u formuvanni natsionalnoi bezpeky za umov suchasnykh hlobalnykh vyklykiv: tezy dopovidei ekonomichnoho naukovo-praktychnoho forumu. Khmelnytskyi : KhNU, pp. 234–240. (in Ukrainian)
Melnychenko R. (2023) Avtomobilnyi rynok Ukrainy: pidsumky 2022 roku, plany na 2023-y [Automobile market of Ukraine: results of 2022, plans for 2023]. Available at: https://itc,ua/ua/articles/avtomobilnyj-rynok-ukrayiny-pidsumky-2022-roku-plany-na-2023-j (in Ukrainian)
Ofitsiinyi sait Avtokonsaltynh, 2023 [Official website of Autoconsulting, 2023]. Available at: http://autoconsulting.ua (in Ukrainian)
Ofitsiinyi sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy [Official website of the State Statistics Service of Ukraine]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (in Ukrainian)
Protiazhnist avtostrad u Yevropi – Autobahn [Length of freeways in Europe – Autobahn]. Available at: https://www.autobahn.com.de/uk/2021/06/02/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%82%D1%8F%D0%B6%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%B4-%D1%83-%D1%94%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D1%96/ (in Ukrainian)
Semyrak O. S. (2016) Planuvannia ta rehuliuvannia rozvytku avtomobilebuduvannia v Ukraini [Planning and regulation of the development of the automobile industry in Ukraine]: dys. … kand. ekon. nauk : 08.00.03. Semyrak Oksana Stepanivna ; Natsionalnyi universytet «Lvivska politekhnika». Lviv, 183 p. (in Ukrainian)
Terletska V. O. (2018) Ekonomichne otsiniuvannia ta formuvannia koniunktury rynku avtomobilebudivnoi produktsii [Economic evaluation and formation of the market situation of automotive products]. Dys. na zdob. nauk. stup. k.e.n. (doktora filosofii) za spetsialnistiu 08.00.03. NU «LP»: Lviv, 269 s. Available at: https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/dissertation/1354/terleckavodysertaciya.pdf (in Ukrainian)
Khavanova M. S. (2015) Stratehichne upravlinnia finansovo-ekonomichnoiu bezpekoiu pidpryiemstva (na prykladi avtomobilebudivnykh pidpryiemstv) [Strategic management of the financial and economic security of the enterprise (on the example of automobile manufacturing enterprises)] dys. na zdob. nauk. stup. k.e.n. (doktora filosofii) za spetsialnistiu 21.04.02. VNZ UEP «KROK». Kyiv, 218 p. (in Ukrainian)
Podvalna H., Bochko O., Kuziak V., Stasyuk N. (2021) Economic efficiency of road transport vehicles of fleet and its impact on commercial indices and production plan of a motor transport enterprise. Web of Conferences, 234 p. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202123400056