THE CHOICE OF METHODS FOR ASSESSING THE COMPETITIVENESS OF A NON-PROFIT ORGANIZATION
Abstract
The essence of non-profit organizations and methods of assessing their competitiveness were studied on the basis of comparative analysis of foreign and national researchers and practitioners. The aim of the work is to substantiate the choice of the method of assessing the competitiveness of a non-profit organization. The types of non-profit entities were classified, the interpretation of competitiveness in the social sphere, where the non-profit sector is represented systematically and on a large scale. The essence and main advantages of different methods of assessing the competitiveness of non-profit organizations were determined. Extrapolation of scientific methods of business administration allows us to present methods for studying the competitiveness of non-profit organizations on two criteria: internal and external competitiveness. It is concluded that a specific assessment of the competitiveness of a non-profit organization can be obtained through expert assessments of certain aspects of activities, and a generalized assessment can be obtained using the method of assessing key group indicators and сcompetitiveness criteria of a nonprofit organization. It is established that the assessment of competitiveness allows to make effective management decisions in time, to form the organizational and economic mechanism of ensuring the competitiveness of the organization, which includes: analysis of the macro- and microenvironment of the enterprise; research of elements of enterprise competitiveness; comprehensive assessment of the competitiveness of the enterprise; substantiation of competitive strategies of the enterprise; choice of means and methods of strategy implementation; planning activities aimed at ensuring the desired level of competitiveness of the enterprise; organization and control of the implementation of the planned measures to ensure competitiveness; evaluation of the results of the enterprise.
References
Балабанова Л.В., Холод В.В. Маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємств: стратегічний підхід: монографія. Донецьк : ДонДУЕТ, 2016. 294 с.
Білецька І.І. Механізм підвищення конкурентоспроможності промислового підприємства на олігополістичному ринку (на прикладі феросплавних заводів України): автореф. дис. … канд. екон. наук: спец. 08.06.01 «Економіка, організація і управ¬ління підприємствами«. Донецьк, 2016. 19 с.
Ігнатьєва І.А. Стратегічний менеджмент: теорія, методологія, практика : монографія. Київ: Знання України, 2019. 181 с.
Blackwood A. The Nonprofit Sector in Brief: Public Charities, Giving, and Volunteering, 2016. A. Blackwood, K. Roeger, S. Pettijohn [W.P.]: The Urban Institute Press, 2016. 8 p.
Барабась Д.О. Конкурентний потенціал і конкурентоспроможність підприємства: суть, співвідношення та етапи оці¬нювання. Маркетинг: теорія і практика: Матеріали V міжнар. науково-практичної конференції, 25–26 травня 2016 р. Київ : КНЕУ, 2016. 48 с.
Камишніков Р.В. Конкурентоспроможність підприємства в системі маркетингу: автореф. дис. … канд. екон. наук: спец. 08.06.01 «Економіка, організація і управління підприємствами». Київ, 2016. 19 c.
Толстиков Е.А. Теоретические основы формирования стратегии повышения конкурентоспособности предприятия. Молодой ученый. 2017. № 24. С. 304–307.
Артеменко Л.П., Клюквіна М.С. Стратегічне управління конкурентоспроможністю машинобудівних підприємств. Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Економіка. 2018. Вип. 7 (1). Т. 21. С. 66–73.
Гудзь О.Є. Фінансові стратегії забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Фінансовий простір. 2018. № 4. C. 97–103.
Дейнека Ю. Реструктуризація як засіб підвищення конкурентоспроможності підприємства. Вісник Тернопільської ака¬демії народного господарства / Ред. З.В. Гуцайлюк. Тернопіль : Економічна думка. Вип. 7/3. 2018. 276 с.
Сафронська І.М., Ярмак М.Р. Оцінювання конкурентоспроможності сільськогосподарського підприємства із викорис¬танням збалансованої системи показників. The scientific method. 2017. № 5 (5). Vol. 1. С. 77–84.
Скудар Г.М. Стратегія піднесення конкурентоспроможності підприємства, проблеми і складові успіху. Економіка України. 2018. № 6. С. 98–116.
Томпсон А.А., Стрикленд А.Дж. Стратегический менеджмент: концепции и ситуации для анализа / А.А. Томпсон, 17-е изд.; пер. с англ. Москва : ИД «Вильямс», 2017. 928 с.
Appiah S. The Relationship between Church Marketing and Church Growth: Evidence from Ghana [Text] / S. Appiah, G. Dwomoh, L.A. Kyire. Global Journal of Management and Business Research Marketing. 2018. V. 13. № 10. P. 9–16.
Horsager D. Trust Trends. An executive brief on how to gain the ultimate competitive advantage from key opportunities embedded in the year’s trends /тD. Horsager, R.Velo. St Paul: Horsager Leadership, Inc., 2017. 32 p.
Kotler P., Keller K. Marketing management. New Jersey : Prentice Hall. 2017. 817 р.
Balabanova, L.V. & Kholod, V.V. (2006). Marketynhove up-ravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv: stratehichnyi pidkhid: monohrafiia. Donetsk: DonDU-ET, 294.
Biletska, I.I. (2006). Mekhanizm pidvyshchen-nia konkurentospromozhnosti promyslovoho pidpryiemstva na olihopolistych¬nomu rynku (na prykladi ferosplavnykh zavodiv Ukrainy): avtoref. dys. … kand. ekon. nauk: spets. 08.06.01 «Ekonomika, orhanizat¬siia i upravlinnia pidpryiemstvamy«. Zaporazhzhzia, 19.
Ihnatieva, I.A. (2005). Stratehichnyi menedzhment: teoriia, metodolohiia, praktyka: Monohrafiia. Kyiv: Znannia Ukrainy, 181 p.
Blackwood, A., Roeger, K., Pettijohn, S. (2012). The Nonprofit Sector in Brief: Public Charities, Giving, and Volunteering [W.P.]: The Urban Institute Press.
Barabas, D.O. (2001). Konkurentnyi potentsial i konkurentospromozhnist pidpryiemstva: sut, spivvidnoshennia ta etapy otsi¬niuvannia. Marketynh: teoriia i praktyka: Materialy V mizhnar. naukovo-praktychnoi konferentsii, 25–26 travnia 2001 r. Kyiv: KNEU, 48 p.
Kamyshnikov, R.V. (2018). Konkurentospromozhnist pidpryiemstva v systemi marketynhu: avtoref. dys. … kand. ekon. nauk: spets. 08.06.01 «Ekonomika, orhanizatsiia i upravlinnia pidpryiemstvamy». Kyiv, 19.
Tolstikov, E.A. (2017). Teoreticheskie osnovy formirovanija strategii povyshenija konkurentosposobnosti predprijatija. Molodoj uchenyj, no. 24, pp. 304–307.
Artemenko, L.P. & Kljukvіna, M.S. (2013). Strategіchne upravlіnnja konkurentospromozhnіstju mashinobudіvnih pіdpriєmstv. Vіsnik Dnіpropetrovs'kogo unіversitetu. Serіja: Ekonomіka, no. 7 (1), pp. 21, 66–73.
Gudz, O.Ye. (2013). Finansovi stratehii zabezpechennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva. Finansovyi prostir, no. 4, pp. 97–103.
Deineka, Yu. (2018). Restrukturyzatsiia yak zasib pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva: Visnyk Ternopil¬skoi akademii narodnoho hospodarstva. Ekonomichna dumka, no. 7/3, p. 276.
Safronska, I.M. & Yarmak M.R. (2017). Otsiniuvannia konkurentospromozhnosti silskohospodarskoho pidpryiemstva iz vyko¬rystanniam zbalansovanoi systemy pokaznykiv. Naukovi metody, no. 5 (5), vol. 1, pp. 77-84.
Skudar, H.M. (2008). Stratehiia pidnesennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva, problemy i skladovi uspikhu. Ekono¬mika Ukrainy, no. 6, pp. 98–116.
Tompson A.A., Striklend A. Dzh. Strategicheskij menedzhment: koncepcii i situacii dlja analiza / A. A. Tompson, 12-e izd.; per. s angl. Moscow: ID «Vil'jams», 2006. 928 s.
Appiah S., Dwomoh, G., Kyire L.A. (2014). The Relationship between Church Marketing and Church Growth: Evidence from Ghana. Global Journal of Management and Business Research Marketing, no. 13, vol. 10, pp. 9–16.
Horsager, D. & Velo, R. (2017). Trust Trends. An executive brief on how to gain the ultimate competitive advantage from key opportunities embedded in the year’s trends, St Paul: Horsager Leadership, Inc.
Kotler, P. & Keller, K. Marketing management. New Jersey: Prentice Hall. 2016. 817