ВИБІР МЕТОДІВ ОЦІНЮВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ НЕПРИБУТКОВОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ
Анотація
Досліджено сутність неприбуткових організацій та методів оцінювання їх конкурентоспроможності на основі порівняльного аналізу зарубіжних та вітчизняних дослідників і практиків. Мета роботи – обґрунтування вибору ме- тоду оцінювання конкурентоспроможності неприбуткової організації. Класифіковано видів неприбуткових суб’єктів, трактування конкурентоспроможності в соціальній сфері, де некомерційний сектор представлено найбільш системно та масштабно. Визначено сутність і основні переваги різних методів оцінювання конкурентоспроможності непри- буткових організацій. Екстраполяція наукових методів з бізнес-адміністрування дозволяє представити методи до- слідження конкурентоспроможності неприбуткових організацій за двома критеріями: внутрішня та зовнішня кон- курентоспроможність. Зроблено висновок, що специфічну оцінку конкурентоспроможності некомерційної організації можна отримати за допомогою експертних оцінок за окремими аспектами діяльності, а узагальнену оцінку можна отримати за допомогою методу оцінки основних групових показників і критеріїв конкурентоспроможності неприбут- кової організації. Встановлено, що оцінка конкурентоспроможності дозволяє приймати ефективні та вчасні управлін- ські рішення, формувати організаційно-економічний механізм забезпечення конкурентоспроможності організації, що включає: аналіз макро- і мікросередовища діяльності підприємства; дослідження елементів конкурентоспроможнос- ті підприємства; комплексну оцінку конкурентоспроможності підприємства; обґрунтування конкурентних стратегій підприємства; вибір засобів і методів реалізації стратегії; планування заходів, спрямованих на забезпечення бажаного рівня конкурентоспроможності підприємства; організацію і контроль виконання намічених заходів щодо забезпечення конкурентоспроможності; оцінку результатів діяльності підприємства.
Посилання
Балабанова Л.В., Холод В.В. Маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємств: стратегічний підхід: монографія. Донецьк : ДонДУЕТ, 2016. 294 с.
Білецька І.І. Механізм підвищення конкурентоспроможності промислового підприємства на олігополістичному ринку (на прикладі феросплавних заводів України): автореф. дис. … канд. екон. наук: спец. 08.06.01 «Економіка, організація і управ¬ління підприємствами«. Донецьк, 2016. 19 с.
Ігнатьєва І.А. Стратегічний менеджмент: теорія, методологія, практика : монографія. Київ: Знання України, 2019. 181 с.
Blackwood A. The Nonprofit Sector in Brief: Public Charities, Giving, and Volunteering, 2016. A. Blackwood, K. Roeger, S. Pettijohn [W.P.]: The Urban Institute Press, 2016. 8 p.
Барабась Д.О. Конкурентний потенціал і конкурентоспроможність підприємства: суть, співвідношення та етапи оці¬нювання. Маркетинг: теорія і практика: Матеріали V міжнар. науково-практичної конференції, 25–26 травня 2016 р. Київ : КНЕУ, 2016. 48 с.
Камишніков Р.В. Конкурентоспроможність підприємства в системі маркетингу: автореф. дис. … канд. екон. наук: спец. 08.06.01 «Економіка, організація і управління підприємствами». Київ, 2016. 19 c.
Толстиков Е.А. Теоретические основы формирования стратегии повышения конкурентоспособности предприятия. Молодой ученый. 2017. № 24. С. 304–307.
Артеменко Л.П., Клюквіна М.С. Стратегічне управління конкурентоспроможністю машинобудівних підприємств. Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Економіка. 2018. Вип. 7 (1). Т. 21. С. 66–73.
Гудзь О.Є. Фінансові стратегії забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Фінансовий простір. 2018. № 4. C. 97–103.
Дейнека Ю. Реструктуризація як засіб підвищення конкурентоспроможності підприємства. Вісник Тернопільської ака¬демії народного господарства / Ред. З.В. Гуцайлюк. Тернопіль : Економічна думка. Вип. 7/3. 2018. 276 с.
Сафронська І.М., Ярмак М.Р. Оцінювання конкурентоспроможності сільськогосподарського підприємства із викорис¬танням збалансованої системи показників. The scientific method. 2017. № 5 (5). Vol. 1. С. 77–84.
Скудар Г.М. Стратегія піднесення конкурентоспроможності підприємства, проблеми і складові успіху. Економіка України. 2018. № 6. С. 98–116.
Томпсон А.А., Стрикленд А.Дж. Стратегический менеджмент: концепции и ситуации для анализа / А.А. Томпсон, 17-е изд.; пер. с англ. Москва : ИД «Вильямс», 2017. 928 с.
Appiah S. The Relationship between Church Marketing and Church Growth: Evidence from Ghana [Text] / S. Appiah, G. Dwomoh, L.A. Kyire. Global Journal of Management and Business Research Marketing. 2018. V. 13. № 10. P. 9–16.
Horsager D. Trust Trends. An executive brief on how to gain the ultimate competitive advantage from key opportunities embedded in the year’s trends /тD. Horsager, R.Velo. St Paul: Horsager Leadership, Inc., 2017. 32 p.
Kotler P., Keller K. Marketing management. New Jersey : Prentice Hall. 2017. 817 р.
Balabanova, L.V. & Kholod, V.V. (2006). Marketynhove up-ravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv: stratehichnyi pidkhid: monohrafiia. Donetsk: DonDU-ET, 294.
Biletska, I.I. (2006). Mekhanizm pidvyshchen-nia konkurentospromozhnosti promyslovoho pidpryiemstva na olihopolistych¬nomu rynku (na prykladi ferosplavnykh zavodiv Ukrainy): avtoref. dys. … kand. ekon. nauk: spets. 08.06.01 «Ekonomika, orhanizat¬siia i upravlinnia pidpryiemstvamy«. Zaporazhzhzia, 19.
Ihnatieva, I.A. (2005). Stratehichnyi menedzhment: teoriia, metodolohiia, praktyka: Monohrafiia. Kyiv: Znannia Ukrainy, 181 p.
Blackwood, A., Roeger, K., Pettijohn, S. (2012). The Nonprofit Sector in Brief: Public Charities, Giving, and Volunteering [W.P.]: The Urban Institute Press.
Barabas, D.O. (2001). Konkurentnyi potentsial i konkurentospromozhnist pidpryiemstva: sut, spivvidnoshennia ta etapy otsi¬niuvannia. Marketynh: teoriia i praktyka: Materialy V mizhnar. naukovo-praktychnoi konferentsii, 25–26 travnia 2001 r. Kyiv: KNEU, 48 p.
Kamyshnikov, R.V. (2018). Konkurentospromozhnist pidpryiemstva v systemi marketynhu: avtoref. dys. … kand. ekon. nauk: spets. 08.06.01 «Ekonomika, orhanizatsiia i upravlinnia pidpryiemstvamy». Kyiv, 19.
Tolstikov, E.A. (2017). Teoreticheskie osnovy formirovanija strategii povyshenija konkurentosposobnosti predprijatija. Molodoj uchenyj, no. 24, pp. 304–307.
Artemenko, L.P. & Kljukvіna, M.S. (2013). Strategіchne upravlіnnja konkurentospromozhnіstju mashinobudіvnih pіdpriєmstv. Vіsnik Dnіpropetrovs'kogo unіversitetu. Serіja: Ekonomіka, no. 7 (1), pp. 21, 66–73.
Gudz, O.Ye. (2013). Finansovi stratehii zabezpechennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva. Finansovyi prostir, no. 4, pp. 97–103.
Deineka, Yu. (2018). Restrukturyzatsiia yak zasib pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva: Visnyk Ternopil¬skoi akademii narodnoho hospodarstva. Ekonomichna dumka, no. 7/3, p. 276.
Safronska, I.M. & Yarmak M.R. (2017). Otsiniuvannia konkurentospromozhnosti silskohospodarskoho pidpryiemstva iz vyko¬rystanniam zbalansovanoi systemy pokaznykiv. Naukovi metody, no. 5 (5), vol. 1, pp. 77-84.
Skudar, H.M. (2008). Stratehiia pidnesennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva, problemy i skladovi uspikhu. Ekono¬mika Ukrainy, no. 6, pp. 98–116.
Tompson A.A., Striklend A. Dzh. Strategicheskij menedzhment: koncepcii i situacii dlja analiza / A. A. Tompson, 12-e izd.; per. s angl. Moscow: ID «Vil'jams», 2006. 928 s.
Appiah S., Dwomoh, G., Kyire L.A. (2014). The Relationship between Church Marketing and Church Growth: Evidence from Ghana. Global Journal of Management and Business Research Marketing, no. 13, vol. 10, pp. 9–16.
Horsager, D. & Velo, R. (2017). Trust Trends. An executive brief on how to gain the ultimate competitive advantage from key opportunities embedded in the year’s trends, St Paul: Horsager Leadership, Inc.
Kotler, P. & Keller, K. Marketing management. New Jersey: Prentice Hall. 2016. 817