ANALYSIS OF CHANGES IN IMAGE STRATEGIES OF ENTERPRISE LEADERSHIP IN THE INFORMATION ECONOMY: WORLD EXPERIENCE

Keywords: image of IT companies, image model, leadership, strategy of IT companies, image strategy, information economy

Abstract

The article analyzes changes in leadership image strategies in the information economy. The image model is defined as a system of methods and tools of internal and external managerial influence aimed at forming, supporting and developing a positive image of an enterprise (person, product, service) among the target audience. The TOP-8 effective practices for forming the image of IT companies (SAP, Google, Microsoft, Salesforce, Adobe, Amazon, HubSpot, IBM, Intel, Oracle, Shopify, Tesla, Cisco, Accenture, GitHub Apple, NVIDIA, Buffer Group, Mozilla Foundation) that are world leaders and demonstrate sustainable success in a competitive environment are studied. Based on the results obtained, the key factors of their success are identified, namely: focus on innovation; direct involvement of customers in development processes in order to align the product with market needs; introduction of socially responsible practices; achievement of authoritative positions through knowledge exchange; strengthening of digital presence. It is noted that the world experience of IT industry leaders demonstrates the priority of strategic image management, which allows you to profitably demonstrate the potential of the enterprise and effectively implement it in a tense market competition through carefully planned managerial and practical image-oriented measures. It is proven that image strategies are a reflection of the corresponding business model, target audience and corporate mission, which leads to the formation of unique approaches to brand positioning and community engagement in a changing information space. The author's vision of the image strategy of leadership is presented as a set of conceptual approaches that correspond to the chosen mission and defined objectives of the IT enterprise's activities, which allow forming a reputation in the information space as a reliable, innovative and professional partner, increasing brand awareness, and influencing the opinion of the target audience through effective information channels (website, social networks, PR, advertising, etc.) to disseminate key theses that correspond to the current business model and corporate philosophy. It is noted and substantiated that it is the ability to effectively manage a crisis situation that becomes crucial for maintaining a positive image. It is proven that by prioritizing transparency, data-based decision-making, customer engagement, innovation and ethical practices, IT enterprises demonstrate the effectiveness of forming image strategies of leadership that resonate with modern consumers and increase brand value in a changing information environment.

References

Шкарлет С. M., Дубина М. В. Ідентифікація сутності інформаційної економіки. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2017. № 1 (9). С. 99–104.

Узбек Д. А. Національні економічні інтереси інноваційно-інтеграційного розвитку підприємництва в умовах інформаційної економіки. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. Черкаси : ЧДТУ, 2022. Вип. 64. С. 49–61.

Investing in the development of information infrastructure for technology transfer under the conditions of a regional market / Zinchenko O., Finahina O., Pankova L. et al. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2021. No. 3 (13 (111)). P. 6–17. DOI: 10.15587/1729-4061.2021.235948. URL: https://ssrn.com/abstract=3890762

Боковець, В. В. Управління іміджем підприємства : електронний навчальний посібник комбінованого (локального та мережного) використання. Вінниця: ВНТУ, 2024. 112 с. URL: https://pdf.lib.vntu.edu.ua/books/2024/Bokovets_2024_112.pdf

Погосян К. В., Литвиненко К. О. Корпоративний імідж як чинник конкурентоспроможності компанії. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. Т. 31 (70). № 2 (2). С. 24–28.

Савіна Г. Г. Сутність управління іміджем організації в сучасних умовах. Вісник Херсонського національного технічного університету. 2021. № 1. С. 257-263. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhdtu_2021_1_35

Зінченко О. А. Інституційні фактори формування іміджу регіону. Причорноморські економічні студії. 2017. Вип. 24. С. 182-187. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2017_24_39

Бажал Ю. М. Інформаційна економіка. Роль інформації у формуванні ринкової економіки: монографія / за заг. ред. І. Розпутенка. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. Ін-т підвищення кваліфікації керівних кадрів. Київ: К.І.С., 2004. C. 34–57.

Шарков Ф. І.. Константи гудвілу: стиль, паблісіті, репутація, імідж і бренд фірми: Навчальний посібник: Видавничо-торгова корпорація «Дашков і К °», 2010. 272 с. URL: http://rua.pp.ua/model-imidja-26882.html

Москаленко В. В., Матвієнко А. О., Фонта Н. Г. Дослідження та проєктування архітектури Marketing Cloud Salesforce CRM в залежності від маркетингової стратегії компанії. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Системний аналіз, управління та інформаційні технології : зб. наук. пр. Харків : НТУ "ХПІ", 2023. № 2 (10). С. 21-30. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/72667

Огляд Salesforce CRM. Термінологія, готові рішення та функціонал. URL: https://dou.ua/lenta/columns/salesforce-crm-1/

Офіційний сайт Salesforce. URL: https://www.salesforce.com/

Рішення SAP Sustainability. Зробіть сталий розвиток основою вашог бізнесу. URL: https://www.sap.com/ukraine/products/sustainability.html

Міноборони завершило перший етап впровадження системи управління оборонними ресурсами в ЗСУ. Міністерство оборони України. URL: https://mod.gov.ua/news/minoboroni-zavershilo-pershij-etap-vprovadzhennya-sistemi-upravlinnya-oboronnimi-resursami-v-zsu

Офіційний сайт Buffer Group. URL: https://buffergroup.com/

Що таке Salesforce і чим вона цікава для досвідчених розробників. URL: https://dou.ua/lenta/articles/what-salesforce-is

Shkarlet S. M., Dubyna M. V. (2017). Identyfikatsiia sutnosti informatsiinoi ekonomiky [Identification of the essence of the information economy]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia, vol. 9, no. 1, pp. 99–104. (in Ukrainian)

Uzbek D. A. (2022). Natsionalni ekonomichni interesy innovatsiino-intehratsiinoho rozvytku pidpryiemnytstva v umovakh informatsiinoi ekonomiky [National economic interests of innovative and integrated development of entrepreneurship in the context of the information economy]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky. Cherkasy : ChDTU, issue 64. pp. 49–61. (in Ukrainian)

Zinchenko O., Finahina O., Pankova L. et al. (2021). Investing in the development of information infrastructure for technology transfer under the conditions of a regional market. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. No. 3 (13 (111)). pp. 6–17. DOI: 10.15587/1729-4061.2021.235948. Retrieved from: https://ssrn.com/abstract=3890762 (in English).

Bokovets, V. V. (2024). Upravlinnia imidzhem pidpryiemstva: elektronnyi navchalnyi posibnyk kombinovanoho (lokalnoho ta merezhnoho) vykorystannia [Enterprise image management: electronic textbook for combined (local and network) use]. Vinnytsia: VNTU, 112 p. Retrieved from: https://pdf.lib.vntu.edu.ua/books/2024/Bokovets_2024_112.pdf (in Ukrainian)

Pohosian K. V., Lytvynenko K. O. (2020). Korporatyvnyi imidzh yak chynnyk konkurentospromozhnosti kompanii [Corporate image as a factor of company competitiveness]. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Ser.: Ekonomika i upravlinnia. Vol. 31 (70), no. 2 (2), pp. 24–28. (in Ukrainian).

Savina H. H. (2021). Sutnist upravlinnia imidzhem orhanizatsii v suchasnykh umovakh [The essence of managing the image of the organization in modern conditions.]. Visnyk Khersonskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. no. 1. pp. 257-263. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhdtu_2021_1_35 (in Ukrainian).

Zinchenko O. A. (2017). Instytutsiini faktory formuvannia imidzhu rehionu [Institutional factors of forming the image of the region]. Prychornomorski ekonomichni studii. Issue 24, pp. 182-187. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2017_24_39 (in Ukrainian).

Bazhal, Yu. (2004). Informatsiina ekonomika. Rol informatsii u formuvanni rynkovoi ekonomiky [Information economy. The role of media in shaping the market economy]. Kyiv: K.I.S. pp. 34–57. (in Ukrainian).

Sharkov F. I.. (2010). Konstanty hudvilu: styl, pablisiti, reputatsiia, imidzh i brend firmy [Goodwill constants: style, publicity, reputation, image and brand of the company]: Navchalnyi posibnyk: Vydavnycho-torhova korporatsiia «Dashkov i K°», 272 p. Retrieved from: http://rua.pp.ua/model-imidja-26882.html (in Ukrainian).

Moskalenko V. V., Matviienko A. O., Fonta N. H. (2023). Doslidzhennia ta proiektuvannia arkhitektury Marketing Cloud Salesforce CRM v zalezhnosti vid marketynhovoi stratehii kompanii [Research and design of the Marketing Cloud Salesforce CRM architecture depending on the company's marketing strategy]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI». Ser.: Systemnyi analiz, upravlinnia ta informatsiini tekhnolohii : zb. nauk. pr. Kharkiv: NTU "KhPI", no. 2 (10). pp. 21-30. Retrieved from: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/72667 (in Ukrainian).

Salesforce CRM Overview. Terminology, ready-made solutions and functionality. Retrieved from: https://dou.ua/lenta/columns/salesforce-crm-1/ (in Ukrainian).

Official Salesforce website. Retrieved from: https://www.salesforce.com/ (in Ukrainian).

SAP Sustainability solutions. Make sustainable development the basis of your business. Retrieved from: https://www.sap.com/ukraine/products/sustainability.html (in Ukrainian).

The Ministry of Defense has completed the first stage of implementing the defense resource management system in the Armed Forces of Ukraine. Ministry of Defense of Ukraine. Retrieved from: https://mod.gov.ua/news/minoboroni-zavershilo-pershij-etap-vprovadzhennya-sistemi-upravlinnya-oboronnimi-resursami-v-zsu (in Ukrainian).

Official Buffer Group website. Retrieved from: https://buffergroup.com/ (in Ukrainian).

What is Salesforce and why is it interesting for experienced developers. Retrieved from: https://dou.ua/lenta/articles/what-salesforce-is (in Ukrainian).

Published
2024-10-02
How to Cite
Matviienko, O. (2024). ANALYSIS OF CHANGES IN IMAGE STRATEGIES OF ENTERPRISE LEADERSHIP IN THE INFORMATION ECONOMY: WORLD EXPERIENCE. Change Management and Innovation, (11), 77-83. https://doi.org/10.32782/CMI/2024-11-12