MODEL OF FORMING THE IMAGE OF THE TOURIST TERRITORY IN THE CONTEXT OF MANAGING THE DOMESTIC REGION

Keywords: development, tourist area, domestic region, brand, recovery, attractiveness, potential, hospitality, management

Abstract

The purpose is to substantiate the scientific and methodological provisions on the formation of the image of the tourist territory in the context of managing the region of Ukraine and the development of targeted practical recommendations. The research methodology includes the use of general scientific and special methods. Methods: analysis, grouping, synthesis, generalization, classification, systematization. The concept of forming a tourist area brand is substantiated. The goals of forming a tourist area brand are determined, taking into account the influence of macro- and micro-level factors. A model for forming the image of a tourist area is developed. The proposed model for forming the image of a tourist area has scientific and practical value and is associated, firstly, with a high potential for attracting additional financial resources, and secondly, with an increase in the number of tourists, an expansion of the range of tourist services in the region. The stages of searching for the main measures for forming the image of a tourist area are detailed and illustrated. Promising directions for forming and developing a tourist area brand are proposed. Recommendations are given for using complex methods for promoting branding of a specific domestic tourist area. In the context of regional management from a marketing perspective, as a way to develop a tourist area brand, the implementation of the following areas is of practical importance: ensuring the optimal structure and mode of operation of the tourist and recreational complex; conducting tourist and recreational certification of the region for full and systematic support of entrepreneurship and management in the tourism sector; promoting the image of the region as a tourist center; developing recommendations for rational recreational nature use and environmental protection; improving the tourist infrastructure of the region of Ukraine. Further scientific research should be conducted in the direction of developing a marketing mechanism for the formation and implementation of the brand image of tourist areas that were temporarily occupied during the war.

References

Бондаренко Л. А. Дослідження програм розвитку туризму в регіонах України. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. №8. С. 5–10. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-1

Борисюк О. А., Дудник І. М., Беркова О. П. Географічний регіон як об’єкт туристичного маркетингу. Вісник Київського національного університету імені тараса Шевченка. 2019. Вип. 4 (74). С. 23–31.

Буднікевич І. М., Гавриш І. І., Крупенна І. А. Інструменти підвищення привабливості туристично-рекреаційного комплексу регіону. Ефективна економіка. 2018. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2018_2_18 (дата звернення: 12.07.2025).

Гаврилюк А. Про ціннісні засади маркетингового конструкту «образ – імідж – бренд – репутація території» як пріоритету державної політики в сфері туризму в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 1. С. 76–83.

Горюнова К. А. Стратегічне управління розвитком туристичного регіону на засадах сталого розвитку. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-109

Гуцал Л., Шоробура І. Формування туристичної привабливості територіальних громад в Україні. Економіка та суспільство. 2023. №49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-47

Любіцева О. О., Бєлоусова Н. В., Скоростецька О. О. Особливості формування туристичної дестинації як елемента смарт-міста. Географія та туризм. 2020. № 58. С. 3–10.

Оболенцева Л.В., Костіна К.М. Туристичний імідж території: проблеми формування, управління та розвитку. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. 2019. № 52. С. 56–64.

Паньків Н.М. Формування туристичного іміджу території України під час війни. International scientific journal «Grail of Science». 2023. №30. С. 420–422. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.04.08.2023.071

Примак Т. Ю., Павленко М. Л. Сутнісний підхід до формування іміджу туристичної дестинації. Ефективна економіка. 2022. № 2. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2022.2.70

Римар С.Т., Никига О.В. Комплексний підхід до формування позитивного іміджу туристичної дестинації. Економіка та суспільство. 2025. №75. DOI: 10.32782/2524-0072/2025-75-30

Рібейро Рамос О. Стратегічне управління розвитком регіонального туристичного комплексу. Вісник економічної науки України. 2023. №2(45). С. 82–89. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2023.2(45).82-89

Семак Б. Формування маркетингової стратегії просування туристичних продуктів для іноземних туристів. Вісник ЛТЕУ. 2019. №57. С. 19–25.

Середа Н. Маркетинг і брендинг у туризмі: стратегії просування та конкурентоспроможність туристичних напрямків. Економіка та суспільство. 2023. №57. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-100

Сокол Т.Г., Фастовець О.А. Регіональний вектор розвитку туризму в Україні. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. № 1 (78). 2022. С. 132–144.

Цвілий С.М. Конструктивна модель реалізації потенціалу індустрії туризму України в європейському геоекономічному просторі. Збірник наукових праць ТДАТУ імені Дмитра Моторного (економічні науки). 2024. № 1(50). С. 57–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2519-884X-2024-50-7

Baloglu S., McCleary K. W. A model of destination image formation. Annals of Tourism Research. Queensland, 2009. № 26(4). P. 868–897.

Echtner C., Ritchie J. B. The meaning and measurement of destination image. Journal of Tourism Studies. 2012. № 2(2). P. 2–12.

Echtner C., Ritchie J. B. The measurement of destination image: An empirical assessment. Journal of Travel Research. 2013. № 31(4). P. 3–13.

Тsviliy S. Tourism industry methodology: potential for business development and regulation in countries of the world. Economics and Region. 2024. № 3 (94). Pp. 30–40. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2024.3(94).3479

Tsviliy S., Mykhailyk D., Gurova D., Ogloblina V., Korniienko O. Strategy for the Development of the Investment Potential of the Tourism Industry of Ukraine in the International Economic System. Theoretical and Practical Research in Economic Fields. 2024. vol.15. №3. Pp. 610. DOI: https://doi.org/10.14505/tpref.v15.3(31).08

Bondarenko L. (2023) Doslidzhennia prohram rozvytku turyzmu v rehionakh Ukrainy [Study of tourism development programs in the regions of Ukraine]. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi – Tourism and Hospitality Industry in Central and Eastern Europe, vol. 8, pp. 5–10. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-1

Borysyuk O., Dudnyk I., Berkova O. (2019). Heohrafichnyy rehion yak obʺyekt turystychnoho marketynhu [Geographical region as an object of tourist marketing]. Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University, vol. 4 (74), pp. 23–31.

Budnikevich І., Gavrysh І., Krupenna І. (2018) Tools for improving the attraction of the regional tourism and recreation complex. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2018_2_18 (accessed July 10, 2025).

Havryliuk A. (2019) Pro tsinnisni zasady marketynhovoho konstruktu «obraz – imidzh – brend – reputatsiia terytorii» yak priorytetu derzhavnoi polityky v sferi turyzmu v Ukraini [On the value principles of the marketing construct “image – brand – reputation of the territory” as a priority of state policy in the field of tourism in Ukraine]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, vol. 1, pp. 76–83. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.1.76

Horiunova K. A. (2023). Stratehichne upravlinnia rozvytkom turystychnoho rehionu na zasadakh staloho rozvytku [Strategic Management of Tourism Region Development Based on Sustainable Development]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-109

Ribeiro Ramos O. (2023). Stratehichne upravlinnia rozvytkom rehionalnoho turystychnoho kompleksu [Strategic Management of the Development of the Regional Tourist Complex]. Bulletin of Economic Science of Ukraine, no. 2 (45), рр. 82–89. DOІ: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2023.2(45).82-89

Liubitseva O. O., Bielousova N. V., Skorostetska O. O. (2020). Osoblyvosti formuvannia turystychnoi destynatsii yak elementa smart-mista [Peculiarities of tourist destination formation as an element of a smart city]. Heohrafiia ta turyzm – Geography and tourism, vol. 58, pp. 3–10.

Obolentseva L. V., Kostina K. M. (2019) Turystychnyi imidzh terytorii: problemy formuvannia, upravlinnia ta rozvytku [Tourist image of the territory: problems of formation, management and development]. Proceedings of Scientific Works of Cherkasy State Technological University, no. 52, pp. 56–64.

Паньків Н.М. (2023) Formuvannia turystychnoho imidzhu terytorii Ukrainy pid chas viiny [Formation of the tourist image of the territory of Ukraine during the war]. International scientific journal «Grail of Science», no. 30, pp. 420–422. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.04.08.2023.071

Prymak, T. and Pavlenko, M. (2022) Sutnisnyi pidkhid do formuvannia imidzhu turystychnoi destynatsii [Essential approach to forming the image of a tourist destination], Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 2, DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2022.2.70

Rymar S., Nykyha O. (2025) Kompleksnyi pidkhid do formuvannia pozytyvnoho imidzhu turystychnoi destynatsii [A comprehensive approach to forming a positive image of a tourist destination]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy & society, vol. 75. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-75-30

Romanova A. (2018) Metodolohichni pidkhody do rozrobky stratehii turystychnoho rozvytku Ukrainy [Methodological approaches to developing a tourism development strategy for Ukraine]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi – Problems of systemic decline in economics, vol. 3(65), pp. 35–40.

Semak B. (2019) Formuvannia marketynhovoi stratehii prosuvannia turystychnykh produktiv dlia inozemnykh turystiv [Formation of marketing strategy for promoting tourist products for foreign tourists]. Visnyk Lvivskoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu – Bulletin of the Lviv University of Trade and Economics, vol. 57, pp. 19–25.

Sereda N. (2023) Marketynh i brendynh u turyzmi: stratehii prosuvannia ta konkurentospromozhnist turystychnykh napriamkiv [Marketing and branding in tourism: promotion strategies and competitiveness of tourist destinations]. Economy and society, vol. 57. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-100

Sokol T.H., Fastovets O.A. (2022). Rehionalnyi vektor rozvytku turyzmu v Ukraini [Regional vector of tourism development in Ukraine], Rozvytok metodiv upravlinnia ta hospodariuvannia na transporti – Development of management and management methods in transport, vol. 1(78), pp. 132–134.

Tsviliy S.M. (2024) Konstruktyvna model realizatsii potentsialu industrii turyzmu Ukrainy v yevropeiskomu heoekonomichnomu prostori [A constructive model for realizing the potential of Ukraine's tourism industry in the European geoeconomic space]. Zbirnyk naukovykh prats TDATU imeni Dmytra Motornoho– Collection of scientific works of the Dmytro Motornyi State Academic Academic University, vol. 1(50), pp. 57–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2519-884X-2024-50-7

Baloglu S., McCleary K. W. (2009) A model of destination image formation. Annals of Tourism Research. Queensland, no. 26(4), pp. 868–897.

Echtner C., Ritchie J. B. (2012) The meaning and measurement of destination image. Journal of Tourism Studies, no. 2(2), pp. 2–12.

Echtner C., Ritchie J. B. (2013) The measurement of destination image: An empirical assessment. Journal of Travel Research, no. 31(4), pp. 3–13.

Тsviliy S. (2024) Tourism industry methodology: potential for business development and regulation in countries of the world. Economics and Region, vol. 3 (94), pp. 30–40. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2024.3(94).3479

Tsviliy S., Mykhailyk D., Gurova D., Ogloblina V., Korniienko O. (2024) Strategy for the Development of the Investment Potential of the Tourism Industry of Ukraine in the International Economic System. Theoretical&Practical Research in Economic Fields, vol.15, no.3, pp. 610. DOI: https://doi.org/10.14505/tpref.v15.3(31).08

Published
2025-09-24
How to Cite
Tsviliy, S., Kaptiukh, T., & Matviienko, Y. (2025). MODEL OF FORMING THE IMAGE OF THE TOURIST TERRITORY IN THE CONTEXT OF MANAGING THE DOMESTIC REGION. Change Management and Innovation, (15), 113-119. https://doi.org/10.32782/CMI/2025-15-18