ТРАНСФОРМАЦІЇ ГЛОБАЛЬНОЇ ФЕШН-ІНДУСТРІЇ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ СТРУКТУРНОГО ЗРОСТАННЯ
Анотація
В роботі доведено, що фешн-індустрія, репрезентуючи незалежний сектор світової економіки, протягом останніх десятиліть перебуває на етапі формування своєї глобальної конфігурації. Цей процес охоплює виробництво і збут модних товарів (одяг, взуття, аксесуари), текстильну та швейну промисловість, роздрібну торгівлю, інформаційні технології та організаційну культуру. Динамічні структурні зміни включають скорочення життєвих циклів товарів, розвиток нішевих брендів, підвищення попиту на еко-орієнтовані та функціональні товари. Особлива увага приділяється феномену athleisure, що поєднує комфорт, стиль та універсальність, ставши важливим елементом гардеробу сучасних споживачів. Пандемія COVID-19 суттєво трансформувала попит, посиливши тренд на універсальність одягу. Аналіз фінансових показників демонструє перерозподіл доходів від масових брендів на користь молодих дизайнерських компаній. Стратегії злиттів і поглинань у світовій модній індустрії також зазнали значного зростання, дозволяючи компаніям консолідувати свої позиції на глобальному ринку, підвищуючи адаптивність до споживчих уподобань. Зокрема, вертикальна інтеграція стала ключовою корпоративною стратегією, дозволяючи зменшити витрати та ефективно реагувати на кон’юнктурні зміни. У статті розглядаються основні виклики та перспективи глобальної фешн-індустрії, включаючи нові бізнес-моделі та процеси інтеграції, які сприяють створенню стійких конкурентних переваг у цьому секторі.
Посилання
Spencer H. Essays: Scientific, Political, and Speculative. Vol. 3. Library Edition, containing Seven Essays not before republished, and various other Additions. London: Williams and Norgate, 1891. Online library of Liberty. URL: https://oll-resources.s3.us-east-.amazonaws.com/oll3/store/titles/337/Spencer_0620-03_EBk_v6.0.pdf (дата звернення: 26.03.2025).
Aaker D. A. Building Strong Brands. Free Press, 1996. URL: https://archive.org/details/buildingstrongbr00aake
Tungate M. Fashion Brands: Branding Style from Armani to Zara. Kogan Page, 2008. 264 р.
Doyle P., Stern P. Marketing Management and Strategy. 4th ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson, 2006.
Дворников М. Брендинг у світі моди. Сервіс Plus. 2007. № 3. С. 52–54.
Деменко А. Як створити сильний бренд? Просто робіть все правильно. Бренд-менеджмент. 2019. № 4. С. 156.
Корнілова Н., Ніфатова О. Особливості управління фешнбрендами в умовах нестабільного середовища. Вісник КНУТД. Cерія: Економічні науки. № 1 (155). 2021. C. 28-36. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/18440/1/V155_P028-036.pdf
Athleisure Market Size, Share & Industry Analysis, By Type (Mass and Premium), By Product (T-Shirt, Hoodies, Sweatshirt, and Pullovers, Yoga Pants & Leggings, Sports Bras, Sweatpants and Joggers, Athletic Shorts, and Others), By End-use (Men, Women, Children, and Unisex), By Distribution Channel (E-commerce/Online Stores and Offline), and Regional Forecast, 2024-2032. Fortune Business Insights. URL: https://www.fortunebusinessinsights.com/athleisure-market-110642 (дата звернення: 05.04.2025).
Forecasted retail value of the domestic athleisure sports apparel market in Japan from 2017 to 2030 (in billion Japanese yen). Statista. The Statistic Portal. URL: https://www.statista.com/statistics/829256/japan-athleisure-sport-apparel-market-size/ (дата звернення: 02.04.2025).
Brands consumers in the United States are most likely to buy athleisure wear from in 2023. Statista. The Statistic Portal. URL: https://www.statista.com/statistics/1379261/likely-athleisure-brand-purchases-us/ (дата звернення 02.04.2025 р.).
The State of Fashion 2025. McKinsey & Company. 2025.
Global Apparel Industry Statistics. 2025. URL: https://www.uniformmarket.com/statistics/global-apparel-industry-statistics (дата звернення: 02.04.2025).
Zhu Y. Mergers and Acquisition in the Fashion Industry. Proceedings of the 3rd International Conference on Business and Policy Studies. Advances in Economics Management and Political Sciences. 2024. Vol. 68 (1). P. 136-142. URL: https://www.researchgate.net/publication/382369913_Mergers_and_Acquisition_in_the_Fashion_Industry (дата звернення 04.04.2025).
Number of merger and acquisition deals in the fashion and luxury goods sector worldwide in 2022, by region. Statista. The Statistic Portal. URL: https://www.statista.com/statistics/1039435/fashion-and-luxury-goods-number-of-manda-deals-worldwide-by-region/ (дата звернення 04.04.2025).
Cremades A. M&A In The Fashion Industry: Trends And Transformations. URL: https://alejandrocremades.com/ma-in-the-fashion-industry-trends-and-transformations/ (дата звернення 04.04.2025).
Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2023. Deloitte. 2023. URL: https://www.deloitte.com/ch/en/Industries/consumer-products/research/global-fashion-luxury-private-equity-investors-survey.html (дата звернення 05.04.2025).
Handbags and handshakes: The deals that shaped fashion in 2024. Vogue Business. January 30, 2025. URL: https://www.voguebusiness.com/story/companies/handbags-and-handshakes-the-deals-that-shaped-fashion-in-2024 (дата звернення 04.04.2025).
Zeelenberg J. How Vertical Integration Helps Fashion Leaders Grow. Retailisation. URL: https://www.retailisation.com/insights/how-vertical-integration-helps-fashion-leaders-grow (дата звернення 05.04.2025).
Spencer, H. (1891). Essays: Scientific, political, and speculative (Vol. 3, Library Edition, containing seven essays not before republished, and various other additions). London: Williams and Norgate. Online Library of Liberty. Available at: https://oll-resources.s3.us-east-2.amazonaws.com/oll3/store/titles/337/Spencer_0620-03_EBk_v6.0.pdf
Aaker, D. A. (1996). Building strong brands. Free Press. Available at: https://archive.org/details/buildingstrongbr00aake
Tungate, M. (2008). Fashion brands: Branding style from Armani to Zara. Kogan Page.
Doyle, P., & Stern, P. (2006). Marketing management and strategy (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Dvornikov, M. (2007). Brending u sviti mody [Branding in the fashion world]. Servis Plus, (3), 52–54.
Demenko, A. (2019). Yak stvoryty sylʹnyi brend? Prosto robitʹ vse pravylʹno [How to create a strong brand? Just do everything right]. Brend-menedzhment, (4), 156.
Kornilova, N., & Nifatova, O. (2021). Osoblyvosti upravlinnia feshnbrendamy v umovakh nestabilʹnoho seredovyshcha [Features of fashion brand management in an unstable environment]. Visnyk KNUTD. Seriia: Ekonomichni nauky – Bulletin of Kyiv National University of Technologies and Design. Series: Economic Sciences, (1[155]), 28–36. Available at: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/18440/1/V155_P028-036.pdf
Fortune Business Insights. (2025). Athleisure Market Size, Share & Industry Analysis, By Type (Mass and Premium), By Product (T-Shirt, Hoodies, Sweatshirt, and Pullovers, Yoga Pants & Leggings, Sports Bras, Sweatpants and Joggers, Athletic Shorts, and Others), By End-use (Men, Women, Children, and Unisex), By Distribution Channel (E-commerce/Online Stores and Offline), and Regional Forecast, 2024-2032. Available at: https://www.fortunebusinessinsights.com/athleisure-market-110642 (accessed April 5, 2025).
Statista. (2025). Forecasted retail value of the domestic athleisure sports apparel market in Japan from 2017 to 2030 (in billion Japanese yen). Available at: https://www.statista.com/statistics/829256/japan-athleisure-sport-apparel-market-size/ (accessed April 2, 2025).
Statista. (2025). Brands consumers in the United States are most likely to buy athleisure wear from in 2023. Available at:https://www.statista.com/statistics/1379261/likely-athleisure-brand-purchases-us/ (accessed April 2, 2025).
McKinsey & Company. (2025). The State of Fashion 2025.
Uniform Market. (2025). Global Apparel Industry Statistics. Available at:https://www.uniformmarket.com/statistics/global-apparel-industry-statistics (accessed April 2, 2025).
Zhu, Y. (2024). Mergers and Acquisition in the Fashion Industry. Proceedings of the 3rd International Conference on Business and Policy Studies. Advances in Economics Management and Political Sciences, 68(1), 136-142. Available at:https://www.researchgate.net/publication/382369913_Mergers_and_Acquisition_in_the_Fashion_Industry (accessed April 4, 2025).
Statista. (2025). Number of merger and acquisition deals in the fashion and luxury goods sector worldwide in 2022, by region. Retrieved April 4, 2025, from https://www.statista.com/statistics/1039435/fashion-and-luxury-goods-number-of-manda-deals-worldwide-by-region/ (accessed April 4, 2025).
Cremades, A. (2025). M&A In The Fashion Industry: Trends And Transformations. Available at:https://alejandrocremades.com/ma-in-the-fashion-industry-trends-and-transformations/ (accessed April 4, 2025).
Deloitte. (2023). Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2023. Available at:https://www.deloitte.com/ch/en/Industries/consumer-products/research/global-fashion-luxury-private-equity-investors-survey.html (accessed April 5, 2025).
Vogue Business. (2025). Handbags and handshakes: The deals that shaped fashion in 2024. Available at: https://www.voguebusiness.com/story/companies/handbags-and-handshakes-the-deals-that-shaped-fashion-in-2024 (accessed April 4, 2025).
Zeelenberg, J. (2025). How Vertical Integration Helps Fashion Leaders Grow. Retailisation. Available at: https://www.retailisation.com/insights/how-vertical-integration-helps-fashion-leaders-grow (accessed April 5, 2025).