MATHEMATICAL TOOLS FOR WEB ANALYTICS TO EVALUATE THE VALUE OF MEDIA RESOURCES IN THE DIGITAL ECONOMY

Keywords: web analytics, digital economy, monetization, advertising revenue, cost of media resource, probability theory, social networks

Abstract

An analysis of current scientific developments regarding the instrumental support of web analytics for media resources and their market valuation has been conducted. It was found that despite its widespread practical relevance, the overall volume of scientific research in the field of web analytics by domestic scholars remains quite limited. Concerning the valuation of media assets, one of the main challenges highlighted is their intangible nature and the dynamic nature of the digital media market. This has driven the goal of this research to improve the mathematical foundations of web analytics for evaluating the value of media resources as forms of communication in the digital economy. The interconnection between key YouTube web analytics metrics has been illustrated through a corresponding structural-functional diagram. These metrics include the number of impressions and views, CTR, the number of monetized views, CPM (cost per thousand impressions), and the estimated revenue of the YouTube channel owner and Google. The necessity of applying mathematical statistics tools to assess confidence intervals during the forecasting of key metrics has been substantiated, utilizing the three-sigma rule for normally distributed indicators and Chebyshev's inequality when the distribution form is unknown. The methodological approach to assessing the market value of media resources has been enhanced by combining the cost method and profit capitalization. The life cycle analysis of YouTube channels has demonstrated the applicability of existing methods at all stages of their development. This enables a factor analysis of estimated revenue, optimization of promotion strategies for such media resources in the market, and reduction of uncertainty and economic risk, while also mitigating the limitations of the analogy method in the fair value assessment.

References

Top Websites Ranking. URL: https://www.similarweb.com/top-websites/ (дата звернення: 19.09.2024).

Пономаренко І. В. Цифровий маркетинг як ефективний інструмент підвищення рівня конкурентоспроможності компанії. Проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку. Серія : Економіка та менеджмент. 2018. № 15. С. 57–65. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Piir_2018_15_7 (дата звернення: 19.09.2024).

Мудра І. Веб-аналітика як важлива складова успішного функціонування ЗМІ в Інтернеті. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Журналістські науки. Львівська політехніка. 2018. № 896. С. 117–126.

Пахольчук Я. Інструменти веб-аналітики для аналізу відвідувачів сайтів. Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. 2018. № 1(3). С. 71–77.

Пономаренко І. В. Веб-аналітика як важливий інструмент цифрового маркетингу. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. Серія : Економіка та управління підприємствами. 2018. № 4(15). С. 231–235. URL: https://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/15_2018/40.pdf (дата звернення: 19.09.2024 р.).

Баранюк О. В., Симоненко О. В. Методичні аспекти оцінки вартості медіа-активів. Вісник Національного університету «Київський національний університет імені Тараса Шевченка». Економічний факультет. 2021. № 64. С. 156–163.

Бондаренко Н. В. Оцінка вартості медіа-ресурсу як фактор його ефективного розвитку. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки. 2020. № 3. С. 170–175.

Верещагіна О. І., Ковальчук В. О., Ковальчук О. О. Методика оцінки вартості медіа-ресурсу на основі аналізу його контентної складової. Вісник Житомирського національного технічного університету. Серія: Економічні науки. 2022. № 4 (114). С. 118–124.

Герасимчук Н. М., Симоненко О. В. Методи оцінки вартості медіа-ресурсів у контексті сучасних економічних реалій. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Економічні науки. 2020. № 4 (34). С. 105–110.

Ковальчук О. О., Ковальчук В. О., Верещагіна О. І. Методика оцінки вартості медіа-ресурсу на основі аналізу його аудиторії. Вісник Житомирського національного технічного університету. Серія: Економічні науки. 2021. № 3 (103). С. 118–124.

Cherniavska O. et al. Alternative network businesses and approaches of operative income prediction within YouTube channel case // CEUR Workshop Proceedings. – 2022. – Т. 3530.

Top Websites Ranking. Available at: https://www.similarweb.com/top-websites/ (accessed September 19, 2024).

Ponomarenko I. V. (2018) Digital marketing as an effective tool for increasing the company's competitiveness. Problems of innovation and investment development. Series: Economics and management. Vol. 15, pp. 57–65. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Piir_2018_15_7 (accessed September 19, 2024).

Mudra I. (2018) Web analytics as an important component of the successful functioning of mass media on the Internet. Bulletin of the Lviv Polytechnic National University. Series: Journalistic sciences. Lviv Polytechnic. Vol. 896, pp. 117–126.

Pakholchuk Y. (2018) Web analytics tools for website visitor analysis. International relations, public communications and regional studies. Vol. 1(3), pp. 71–77.

Ponomarenko I. V. (2018) Web analytics as an important digital marketing tool. Eastern Europe: Economy, Business and Management. Series: Economics and enterprise management. Vol. 4(15), pp. 231–235. Available at: https://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/15_2018/40.pdf (accessed September 19, 2024).

Baraniuk O. V., Symonenko O. V. (2021) Methodological aspects of media asset value estimation. Bulletin of the National University "Kyiv National University named after Taras Shevchenko". Faculty of Economics. Vol. 64, pp. 156–163.

Bondarenko N. V. (2020) Evaluation of the media resource value as a factor of its effective development. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Economic Sciences. Vol. 3, pp. 170–175.

Vereshchagina O. I., Kovalchuk V. O., Kovalchuk O. O. (2022) Methodology for evaluating the media resource value based on the analysis of its content component. Bulletin of the Zhytomyr National Technical University. Series: Economic Sciences. Vol. 4 (114), pp. 118–124.

Gerasimchuk N. M., Symonenko O. V. (2020) Methods of evaluating the media resources value in the context of modern economic realities. Scientific Bulletin of the Melitopol State Pedagogical University. Series: Economic Sciences. Vol. 4 (34), pp. 105–110.

Kovalchuk O. O., Kovalchuk V. O., Vereshchagina O. I. (2021) Methodology for evaluating the value of a media resource based on the analysis of its audience. Bulletin of the Zhytomyr National Technical University. Series: Economic Sciences. Vol. 3 (103), pp. 118–124.

Cherniavska, O., Shmygol, N., Yelisieiev, Y., Schiavone, F., Shmygol, Y., & Cherniavska, A. (2022). Alternative network businesses and approaches of operative income prediction within YouTube channel case. In CEUR Workshop Proceedings (Vol. 3530).

Published
2024-10-02
How to Cite
Shmygol, N., Byrskyi, V., & Antoniuk, A. (2024). MATHEMATICAL TOOLS FOR WEB ANALYTICS TO EVALUATE THE VALUE OF MEDIA RESOURCES IN THE DIGITAL ECONOMY. Change Management and Innovation, (11), 5-9. https://doi.org/10.32782/CMI/2024-11-1