FORMATION OF MODERN BRAND MANAGEMENT TOOLKIT FOR AGRICULTURAL ENTERPRISES

  • Olga Timchenko National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine
Keywords: brand, brand management, agricultural enterprises, brand management tools, innovation tools

Abstract

The article clarifies the semantic essence of the concepts of "brand", "brand management" and "brand management tools", reveals the key features of modern brand management tools in agricultural enterprises, examines the experience of agricultural enterprises that successfully apply modern brand management tools to increase recognition and competitiveness, and notes that modern brand management tools in agricultural enterprises in Ukraine are being formed under the influence of transformations in the agricultural market, digitalization, changes in consumer expectations and the need for sustainable development. Recommendations have been developed for the formation and use of modern brand management tools in agricultural enterprises, it is recognized that modern brand management tools should be an integrated set of strategic and tactical tools that allow enterprises to effectively form and maintain a strong brand in a competitive environment, and the process of forming modern brand management tools in agricultural enterprises is a dynamic and multifaceted path that requires a systematic approach, in-depth analysis and constant adaptation to changes in the external environment. The blocks of formation of modern brand management tools have been identified and the shortcomings and advantages of this process have been revealed. It is emphasized that the successful application of modern brand management tools in the agricultural sector requires a balanced approach, taking into account the characteristics of the enterprise and its goals. It is substantiated that promising areas for the development and modernization of brand management tools in agricultural enterprises will primarily be the deep integration of traditional and digital means, technologies and tools and the use of an omnichannel approach, which involves the formation of a single ecosystem of brand interaction. It is noted that agricultural enterprises benefit from the formation and implementation of promising areas for the development and modernization of brand management tools due to their flexibility, integration, proximity to consumers and the ability to quickly adapt to changes.

References

Волхонський А.С. Особливості формування бренду підприємств як фактору підвищення їх конкурентоспроможності. Економіка та суспільство. 2023. Випуск № 54. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-93

Карпенко Н., Іваннікова М., Білоусько Т., Яловега Н., Захаренко-Селезньова А. Інноваційні маркетингові технології для підприємств малого бізнесу. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки». 2023. № 3(109). С. 46–53. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2023-3-7

Котвицька Н. М., Хрептій Д. М., Соловйов С. С. Європейський досвід інтеграції бренд-менеджменту та цифрової реклами на підприємствах. Актуальні питання економічних наук. 2025. № 11. DOI https://doi.org/10.5281/zenodo.15620736.

Кудирко Л.П., Ратушний Б.В. Бренд-менеджмент компаній в глобальному конкурентному середовищі. Економічний простір. 2024. № 190. С. 280‒286. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-51

Лепетан І. М. Бренд-менеджмент та комунікаційні стратегії в охороні здоровʼя: ключові аспекти та значення. Ефективна економіка. 2025. № 1. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2025.1.34

Лишенко М.О. Бренд-менеджмент як інструмент маркетингової діяльності підприємств. Економіка та суспільство. 2023. Випуск № 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-80

Перевозова І.В., Жарська Т.М. Розробка стратегії просування бренду як дієвий інструмент бренд-менеджменту. Економіка та суспільство. 2023. Випуск № 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-76

Самодай В.П., Машина Ю.П., Ковтун Г.І. Методичні засади створення бренду. Економіка та суспільство. 2023. Випуск № 47. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-3

Устік Т. В., Шматок М. В. Інноваційні технології в управлінні брендом на підприємствах малого бізнесу. Економіка та суспільство. 2024. Випуск № 69. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-130

Davenport T., Guha A., Grewal D. How artificial intelligence will change the future of marketing. Journal of the Academy of Marketing Science. 2023. Vol. 48, No. 1. P. 123-141.

Keller K.L. Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity. London: Pearson Education, 2023. 789 p.

Verhoef P.C., Kannan P.K., Inman J.J. From multi-channel retailing to omni-channel retailing. Journal of Retailing. 2023. Vol. 91, No. 2. P. 201-223.

Volkhonskyi A.S. (2023) Osoblyvosti formuvannia brendu pidpryiemstv yak faktoru pidvyshchennia yikh konkurentospromozhnosti [Features of forming an enterprise brand as a factor in increasing their competitiveness]. Ekonomika ta suspilstvo. Vypusk No. 54. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-93 (in Ukrainian)

Karpenko N., Ivannikova M., Bilousko T., Yalovega N. & Zakharenko-Seleznyova A. (2023). Innovatsiyni marketynhovi tekhnolohiyi dlya pidpryyemstv maloho biznesu [Innovative marketing technologies for small businesses]. Naukovi Visnyk Poltavskoho Universytetu Ekonomiky i Torhivli. Seriya Ekonomichni Nauky. No. 3(109) Рр. 46–53. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2023-3-7 (in Ukrainian)

Kotvytska N. M., Khreptii D. M. & Soloviov S. S. (2025) Yevropeiskyi dosvid intehratsii brend-menedzhmentu ta tsyfrovoi reklamy na pidpryiemstvakh [European experience in integrating brand management and digital advertising in enterprises]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk. No. 11. DOI https://doi.org/10.5281/zenodo.15620736. (in Ukrainian)

Kudyrko L.P. & Ratushnyi B.V. (2024) Brend-menedzhment kompanii v hlobalnomu konkurentnomu seredovyshchi [Brand management of companies in a global competitive environment]. Ekonomichnyi prostir. No. 190. Рр. 280 ‒ 286. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-51 (in Ukrainian)

Lepetan I. M. (2025) Brend-menedzhment ta komunikatsiini stratehii v okhoroni zdorovʼia: kliuchovi aspekty ta znachennia [Brand management and communication strategies in healthcare: key aspects and importance]. Efektyvna ekonomika. No. 1. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2025.1.34 (in Ukrainian)

Lyshenko M.O. (2023) Brend-menedzhment yak instrument marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv [Brand management as a tool for marketing activities of enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo. Vypusk No. 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-80 (in Ukrainian)

Perevozova I.V. & Zharska T.M. (2023) Rozrobka stratehii prosuvannia brendu yak diievyi instrument brend-menedzhmentu [Developing a brand promotion strategy as an effective brand management tool]. Ekonomika ta suspilstvo. Vypusk No. 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-76 (in Ukrainian)

Samodai V.P., Mashyna Yu.P. & Kovtun H.I. (2023) Metodychni zasady stvorennia brendu [Methodological principles of brand creation]. Ekonomika ta suspilstvo. Vypusk No. 47. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-3 (in Ukrainian)

Ustik T. V. & Shmatok M. V. (2024) Innovatsiini tekhnolohii v upravlinni brendom na pidpryiemstvakh maloho biznesu [Innovative technologies in brand management in small businesses]. Ekonomika ta suspilstvo. Vypusk No. 69. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-130 (in Ukrainian)

Davenport T., Guha A. & Grewal D. (2023) How artificial intelligence will change the future of marketing. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 48. No. 1. Pр. 123-141.

Keller K.L. (2023) Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity. London: Pearson Education. 789 p.

Verhoef P.C., Kannan P.K. & Inman J.J. (2023) From multi-channel retailing to omni-channel retailing. Journal of Retailing. Vol. 91. No. 2. Pр. 201-223.

Published
2025-09-24
How to Cite
Timchenko, O. (2025). FORMATION OF MODERN BRAND MANAGEMENT TOOLKIT FOR AGRICULTURAL ENTERPRISES. Change Management and Innovation, (15), 108-112. https://doi.org/10.32782/CMI/2025-15-17