ANALYSIS AND EVALUATION OF PRODUCTION SYSTEM AND PRODUCT RANGE MANAGEMENT ON THE EXAMPLE OF «FEROZIT» LLC UNDER CURRENT CONDITIONS
Abstract
The paper is devoted to research of approaches that allow to analyze and evaluate production system and product range management on the example of «FEROZIT» LLC. The issues of development and support of construction industry enterprises under the conditions of military state of Ukraine and transformational changes of its economic system have been emphasized. The main aspects of product range management and their connection with further production planning have been underlined. The analysis of product range structure of «FEROZIT» LLC in terms of its core group positions has been made. The impact of current demand for product range composition on enterprise’s profitability and sales activity has been described. Separate statistical data of Ukraines construction industry development during 2020-2022 have been summarized. The internal and external factors of risk in the functioning of production and product range management system of «FEROZIT» LLC have been grouped. The industrial, national, regional, financial, law, innovational and professional activity factors in the performance of «FEROZIT» LLC have been presented. In order to define strategic points and alternatives of product range management SWOT-alaysis matrix has been made. By the results of SWOT-analysis there were emphasized few strengths and weaknesses of «FEROZIT» LLC in the sphere of product range and production management system functioning. The main competitors of «FEROZIT» LLC have been listed and from the side of performance on the target market the key competitive advantages were interpreted. From these points, in order to concretize the significant management activity in making further market potential, on the basis of current product range structure of «FEROZIT» LLC and with the help of ABC-analysis approaches, it was defined the most profitable list of products that are necessary on the target market. Also, it was described the economic meanings for less profitable enterprise’s product range positions. In this case, separate managerial decisions to stimulate the product range policy of «FEROZIT» LLC LLC have been substantiated.
References
Глущенко Ю. Є. Шумкова О. В. Особливості маркетингового управління асортиментом. Науковий вісник Ужгородського національного університету. – 2019. № 24. Ч. 1. С. 96–100.
Корягіна С. В., Корягін М. В. ABC-XYZ аналіз. URL: https://pidruchniki.com/1967060363074/marketing/abc-xy_analiz (дата звернення: 15.05.2022).
Кузьминчук Н. В. Куценко Т. М., Терованесова О. Ю. Управління асортиментом у контексті реалізації маркетингової товарної політики підприємства. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2018. № 5 (90). С. 52–61.
Литвин З. Б., Штефан Б. М. Бізнес-аналітика в маркетинговій діяльності підприємств: практичні підходи. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/25284/1/ (дата звернення: 15.05.2022).
Марченко В. М., Башилова В. П. АВС-XYZ-аналіз як засіб управління асортиментом машинобудівного підприємства. Економіка і суспільство. 2017. № 13. С. 597–601.
Яковлєв А. І., Лаврентьєва Л. С. Управління асортиментом і параметрами продукції у ринкових умовах : монографія. Харків : НТУ «ХПІ», 2010. 164 с.
ТОВ «ФЕРОЗІТ»: офіційний сайт. URL: https://www.ferozit.ua (дата звернення: 20.06.2022).
Державна служба статистики України : тенденції ділової активності. URL: https://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 15.05.2022).
Hlushchenko Yu. Ye., Shumkova O. V. (2019). Osoblyvosti marketynhovoho upravlinnia asortymentom. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. № 24(1). S. 96–100.
Koriahina S. V., Koriahin M. V. ABC-XYZ analiz. Available at: https://pidruchniki.com/1967060363074/marketing/abc-xy_analiz (Retrived from: 15.05.2022) (in Ukrainian)
Kuzmynchuk N. V., Kutsenko T. M., Terovanesova O. Yu. (2018) Upravlinnia asortymentom u konteksti realizatsii marketynhovoi tovarnoi polityky pidpryiemstva. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. № 5 (90). S. 52–61.
Lytvyn Z. B., Shtefan B. M. Biznes-analityka v marketynhovii diialnosti pidpryiemstv: praktychni pidkhody. Available at: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/25284/1/ (in Ukrainian)
Marchenko V. M., Bashylova V. P. (2017). AVS-XYZ-analiz yak zasib upravlinnia asortymentom mashynobudivnoho pidpryiemstva. Ekonomika i suspilstvo. № 13. S. 597–601.
Yakovliev A. I., Lavrentieva L. S. (2010). Upravlinnia asortymentom i parametramy produktsii u rynkovykh umovakh: monohrafiia. Kharkiv: NTU «KhPI», 164 s.
TOV «FEROZIT»: ofitsiinyi sait. Available at: https://www.ferozit.ua (in Ukrainian)
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: tendentsii dilovoi aktyvnosti. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua (in Ukrainian)